|
Vyučující
|
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Denglerová Denisa, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
-Přístupy k duševním problémům a duševním chorobám v dějinách lidstva. -Základní principy pedagogicko-psychologické diagnostiky. Současné legislativní ukotvení v ČR. Principy a přínosy dynamické diagnostiky. -Etické otázky související s procesem pedagogicko-psychologické diagnostiky a výzkumu. činnosti. Hranice profesí při realizaci činností pedagogicko-psychologického charakteru. -Základní informace o psychometrických vlastnostech testovacích metod. -Pedagogicko-psychologická diagnostika v oblastech školní zralosti. -Pedagogicko-psychologická diagnostika školních schopností a dovedností žáků ZŠ a SŠ. -Pedagogicko-psychologická diagnostika kognitivních stylů a motivace žáků. -Klima školy, klima třídy. - Možnosti pedagogicko-psychologické diagnostiky dospělých. -Projektivní principy a jejich využití v diagnostice a výzkumu. -Etnografie ve školním prostředí. Pražská skupina školního etnografie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| -různé přístupy ke sběru dat v prostředí školy |
| -relevantní teorie vědeckého bádání a současná vědecká paradigmata |
| -různé principy analýzy získaných dat |
| -principy dynamické diagnostiky a limity jejího využití |
| -hranice profesí při realizaci aktivit pedagogicko-psychologického charakteru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| -zformuluje výzkumný cíl a výzkumnou otázku |
| -zformuluje diagnostickou otázku a určuje cíl diagnostického vyšetření |
| -vybírá vhodné metodologické postupy vzhledem k cíli aj. |
| -navrhuje adekvátní design výzkumu či diagnostický postup |
| -rozpozná limity a omezení zvolených metod |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza prezentace |
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Pozorování |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
Beach, D., Bagley, C., Marques da Silva, S. The Wiley Handbook of Etnography of Education. Oxfor:Wiley-Blackwell. 2018.
-
Dana Krejčířová; Mojmír Svoboda; Marie Vágnerová. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. 2015.
-
Denglerová Denisa; Urbánek, Tomáš. Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál. 2012.
-
HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem. Praha: Portál. 2010.
-
Hunt, Morton. Dějiny psychologie. Praha: Portál. 2016.
-
JANDERKOVÁ, Dita. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe. 2018.
-
Jarmila Klégrová; Marie Vágnerová. Poradenská psychologická diagnostika dětí a mládeže.. Praha: Karolinum, 2008.
-
Mills, D., Morton, M. Etnography in Education. London: SAGE. 2013.
-
Miovský Michal. Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Praha: Grada. 2018.
-
Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum. 2015.
-
Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál. 2013.
-
Šíp, R. Denglerová, D. et al. Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. Brno MUNI Press. 2022.
-
ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc UP. 2017.
-
Václav Mertin; Lenka Krejčová. Metody a postupy poznávání žáka -Pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer. 2016.
-
Weiss, P. a kol. Etické otázky v psychologii. Praha: Portál. 2011.
|