Předmět: Obecná didaktika

» Seznam fakult » REK » FAI
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu FAI/AP8OD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Kolumber Tereza, Mgr.
Obsah předmětu
1. Systémový model vzdělávání jako východisko pro uspořádání obsahu studijního předmětu. 2. Teorie, zákonitosti, zásady, metodologie a technologie ve vzdělávání. 3. Aktéři vzdělávání: vyučující a učící (se) / učitelé a žáci. 4. Vzdělávací podmínky a učební prostředí. 5. Kurikulum: cíle vzdělávání, cíle výuky a jejich konkretizace v obsahu vzdělávání a v učivu. 6. Typy výuky - informativní, heuristická, produkční, regulativní. 7. Didaktické řídicí styly. 8. Výukové metody a formy. 9. Cyklus výuky: přípravná sekvence, realizační sekvence, diagnostická sekvence, reflektivní sekvence. 10. Výukový proces a jeho fáze: motivační, expoziční, fixační, diagnostická, aplikační. 11. Vzdělávací prostředky a pomůcky. 12. Výsledky a efekty vzdělávání, výstupy z učení. 13. Aktuální výzvy v obecné didaktice: diverzita, heterogenita, specifické potřeby, digitalizace a další.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokládá se znalost učiva ze Školní pedagogiky.
Výsledky učení
popsat jednotlivé složky systémového modelu vzdělávání
analyzovat didaktické kategorie z oblasti kurikula a výuky
charakterizovat spektrum didaktických řídicích stylů a metod a forem výuky
vysvětlit sekvence cyklu výuky a fáze výukového procesu
uvést a zhodnotit nejběžnější typy výsledků a efektů vzdělávání
Odborné dovednosti
zdůvodnit vazby mezi jednotlivými složkami systémového modelu vzdělávání
propojovat kurikulární a didaktickou problematiku při přípravě, realizaci a reflexi výuky
naplánovat výukový proces s ohledem na integritu cílů, obsahů, metod a forem vyučování a učení
kriticky posoudit stanovování cílů výuky v kontextu celé její struktury
při plánování výuky navrhnout prvky individualizace a diferenciace s ohledem na specifika dané třídy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
E-learning
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Pozorování
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Didaktický test
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Hudson, B., & Meyer, M. A. Beyond fragmentation: Didactics, learning and teaching in Europe. Barbara Budrich Publishers. 2011.
  • Kalhous, Z., Obst. O. Školní didaktika. Portál. 2009.
  • Maňák, J., & Švec, V. Výukové metody.. Brno: Paido, 2003.
  • Maňák, J. Nárys didaktiky. Masarykova univerzita. 2024.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita. 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr