|
Vyučující
|
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Vařachová Jana, Mgr.
-
Kolumber Tereza, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Školský systém, škola, školní vzdělávání. - Škola jako instituce, organizace, pospolitost. - Úlohy a funkce školy ve společnosti. - Aktéři školního vzdělávání. - Kurikulum jako cílově-obsahový program školy. - Kurikulum jako prostředek rozvoje školy. - Formy existence kurikula a kurikulární procesy. - Vyučování a učení. - Učivo a učební úlohy. - Plánování, realizace a reflexe výuky. - Výzkum školního vzdělávání jako nejvyšší forma profesní reflexe školního vzdělávání.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 18 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní kategorie školní pedagogiky |
| popsat principy tvorby kurikula |
| vysvětlit funkce školy jako instituce |
| definovat nové přístupy ve školním vzdělávání |
| specifikovat učitelskou profesi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| diskutovat podstatu jednotlivých funkcí školy |
| analyzovat kurikulum ve vztahu k cílům a obsahům vzdělávání |
| naplánovat výukovou jednotku |
| reflektovat plán výukové jednotky |
| argumentovat transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Sebereflexe |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
| Analýza edukačního materiálu |
| Didaktický test |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.
-
Janíková, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vyd. Brno : Paido : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-7315-183-6.
-
Pol, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
-
Walterová, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2.
|