| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Vařachová Jana, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Uvedení do předmětu, vymezení základních pojmů. Klasické a moderní vývojové teorie. Prenatální vývoj. Kojenecký věk. Batolecí věk. Předškolní věk. Mladší školní věk a pubescence. Starší školní věk a adolescence. Mladá dospělost. Střední dospělost. Pozdní dospělost. Dlouhověkost, umírání a smrt. Sociokulturní podmíněnost úspěšného vývoje, existenciální témata Shrnutí a opakování učiva. 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
        
            
                    
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 15 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 70 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 15 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Výsledky učení | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Student definuje zaměření předmětu Vývojová psychologie | 
| Student identifikuje hlavní vývojová období v dětství, v dospělosti a ve stáří | 
| Student vysvětluje podstatu kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období | 
| Student interpretuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona | 
| Student vysvětlí hlavní rozdíly mezi klasickými a současnými vývojovými teoriemi | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Student interpretuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie na základě prostudovaného příspěvku z recenzovaného českého časopisu | 
| Student identifikuje vývojové období na základě předložených charakteristik | 
| Na konkrétních příkladech student ukazuje naplnění životního úseku člověka dle perspektivy E. Eriksona | 
| Student interpretuje vybrané kognitivní pojmy | 
| Student interpretuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto projevů   | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Projekce (statická, dynamická) | 
| Demonstrace | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Exkurze | 
| Analýza textu | 
| Pozorování | 
| Přednášení | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
| Analýza prezentace | 
| Analýza textu | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Pozorování | 
| Práce studentů ve dvojicích | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Zpracování prezentace | 
| Známkou | 
| Analýza prezentace studenta | 
| Analýza výkonů studenta | 
| Didaktický test | 
| Dotazník | 
| Ústní zkouška | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Balcar,K. Úvod do studia osobnosti. Praha : SPN, 1983. 
                
 
            
                
                - 
                    Čáp, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 807178463X.
                
 
            
                
                - 
                    Čáp, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 8070665343.
                
 
            
                
                - 
                    Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Vyd. 1. Praha : ISV, 1996. ISBN 8085866153.
                
 
            
                
                - 
                    Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071786268.
                
 
            
                
                - 
                    Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Academia, 1995. ISBN 8020005250.
                
 
            
                
                - 
                    Nakonečný, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 1998. ISBN 8020006893.
                
 
            
                
                - 
                    SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno : Barrister and Principal, 2002. ISBN 80-85947-81-1.
                
 
            
                
                - 
                    Sokol, J. Člověk jako osoba. Praha : Institut základů vzdělanosti, 2000. 
                
 
            
                
                - 
                    Thorová, K. Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. 2015.
                
 
            
                
                - 
                    Vágnerová, M., Lisá, L. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. 2021.
                
 
            
                
                - 
                    Vágnerová, M. Úvod do psychologie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-421-7.
                
 
            
                
                - 
                    Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 8071783080.
                
 
            
                
                - 
                    Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
                
 
            
         
         
         
     |