Vyučující
|
-
Buňková Leona, prof. RNDr. Ph.D.
-
Růžička Jan, doc. RNDr. Ph.D.
-
Janalíková Magda, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, vymezení náplně předmětu. Eukaryotické organismy - současné taxonomické členění, evoluční skupiny. 2. Jednobuněčné a koloniální eukaryotické organismy: Excavata, Rhizaria. 3. Jednobuněčné i mnohobuněčné eukaryotické organismy: Chromalveolata, Amoebozoa. 4. Význam "protozoí" pro hydrobiologii, studium fosilního záznamu a pro pozemský ekosystém. 5. Živočichové - základní přehled skupin. Bezobratlí I. 6. Živočichové - bezobratlí II. 7. Živočichové - strunatci I. 8. Živočichové - strunatci II. 9. Význam vybraných skupin a druhů bezobratlých i strunatců pro hydrobiologii, ekotoxikologii, pro pozemský ekosystém a pro vědecký výzkum. 10. Rostliny - základní přehled skupin. Ruduchy. 11. Rostliny výtrusné a nahosemenné. 12. Rostliny krytosemenné I. 13. Rostliny krytosemenné II. 14. Význam vybraných rostlin pro ekotoxikologii, vědecký výzkum a pro pozemský ekosystém.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost základů biologie |
Znalost základů biologie |
Výsledky učení |
---|
Základní přehled o biodiversitě planety Země (s vyjímkou prokaryotických organismů) |
Základní přehled o biodiversitě planety Země (s vyjímkou prokaryotických organismů) |
Základní vlastnosti významných skupin eukaryotických organismů planety Země |
Základní vlastnosti významných skupin eukaryotických organismů planety Země |
Praktický význam skupin nebo zástupců |
Praktický význam skupin nebo zástupců |
Význam biodiversity pro fungování klíčových ekosystémů a ekosystémů využívaných lidmi (úrodnost půd, oživení vod) |
Význam biodiversity pro fungování klíčových ekosystémů a ekosystémů využívaných lidmi (úrodnost půd, oživení vod) |
Skupiny či druhy organismů využívané jako bioindikátory nebo biopesticidy |
Skupiny či druhy organismů využívané jako bioindikátory nebo biopesticidy |
Vyučovací metody |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Dostál P. Evoluce a systém stélkatých organismů a cévnatých výtrusných rostlin. Praha, 2006. ISBN 80-7290-267-9.
-
Gaisler J., Zima J. Zoologie obratlovců.. Praha, 2007. ISBN 78-80-200-1484-9.
-
Pazourek J. Vyprávění o rostlinách. Praha, 2001.
-
PECHENIK A.J. Biology of the Invertebrates. McGraw-Hill Education, 2015.
-
Rosypal S. Nový přehled biologie. Praha, 2003. ISBN 978-80-86960-23-4.
-
SHIPUNOV, A. Introduction to Botany. Lecture notes. Minot State University, 2017.
-
Smrž J. Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Praha, 2015. ISBN 9788024622583.
|