|
Vyučující
|
-
Sumczynski Daniela, prof. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Nutriční jakostní znaky surovin a potravin - jejich klasifikace, vztahy mezi strukturou a chemicko-fyzikálními vlastnostmi jednotlivých složek. - Chemizmus významných nutraceutických látek potravin. - Chemizmus kontaminantů a toxických látek surovin, potravin a přídatných látek. - Fyziologické účinky biologicky aktivních látek a kontaminantů v potravinách, surovinách a přídatných látkách. - Meziprodukty a produkty Maillardových reakcí - výskyt, referenční hodnoty příjmu, fyzikálně-chemické vlastnosti, biologické účinky. - Nanočástice a jejich využití v potravinách - využití nanotechnologií při přípravě nutraceutik a funkčních potravin. - Příprava a vyhodnocení experimentů pomocí moderních ICT.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student má již absolvovanou chemii potravin v magisterském studijním programu. |
| Student má již absolvovanou chemii potravin v magisterském studijním programu. |
| Výsledky učení |
|---|
| Popsat podrobně jakostní nutriční charakteristiky potravin |
| Popsat podrobně jakostní nutriční charakteristiky potravin |
| Popsat a vysvětlit chemizmus nutraceutických látek potravin |
| Popsat a vysvětlit chemizmus nutraceutických látek potravin |
| Popsat fyziologické účinky a chemizmus kontaminantů, toxických a přídatných látek potravin |
| Popsat fyziologické účinky a chemizmus kontaminantů, toxických a přídatných látek potravin |
| Charakterizovat nanočástice a jejich využití v potravinách |
| Charakterizovat nanočástice a jejich využití v potravinách |
| Popsat chemizmus Maillardových reakcí, jejich meziprodukty a produkty |
| Popsat chemizmus Maillardových reakcí, jejich meziprodukty a produkty |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Extrahovat nutraceutika |
| Extrahovat nutraceutika |
| Rozepsat schematicky Maillardovy reakce |
| Rozepsat schematicky Maillardovy reakce |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
DAMODARAN, S., PARKIN, K.L. Fennema's Food Chemistry. 2004.
-
GHOSH, D., DAS, S., BAKCHI, D., SMARTA, R.B. Innovation in Healthy and Functional Foods. .
-
MESIAS, M., DELGADO-ANDRADE, C., MORALES, F.J. Risk/Benefit Evaluation of Traditional and Novel Formulations for Scacking: Acrylamide and Furfurals as Process Contaminants. 2019.
-
NEESER, J.-R., GERMAN, J.B. Bioprocesses and Biotechnology for Functional Foods and Nutraceuticals. .
|