|
Vyučující
|
-
Skowronková Nela, Ing.
-
Ševčíková Veronika, Ing.
-
Zvonková Magdaléna, Ing.
-
Adámková Anna, doc. Ing. et Ing. Ph.D.
-
Škrovánková Soňa, doc. Ing. Ph.D.
-
Plášková Anna, Ing.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Mikroskop, mikroskopické techniky a preparáty. 2. Stavba prokaryotické a eukaryotické buňky sinic a zelených řas. 3. Stavba rostlinné buňky. 4. Mikroskopické houby a plísně. 5. Práce s imerzním objektivem - pozorování bakterií v mléčných výrobcích a nakládané zelenině. 6. Stavba živočišné buňky. 7. Mitotické dělení buněčného jádra.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Laborování
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| zvládají mikroskopické techniky, včetně práce s imerzním objektivem a těchto dovedností využijí v navazujících předmětech. |
| zvládají mikroskopické techniky, včetně práce s imerzním objektivem a těchto dovedností využijí v navazujících předmětech. |
| definovat základní části optického mikroskopu. |
| definovat základní části optického mikroskopu. |
| popsat základní rozdělení a vlastnosti mikroskopických preparátů. |
| popsat základní rozdělení a vlastnosti mikroskopických preparátů. |
| rozlišit základní jednoduché biologické struktury. |
| rozlišit základní jednoduché biologické struktury. |
| určit základní rozdíly mezi živočišnou a rostlinnou buňkou. |
| určit základní rozdíly mezi živočišnou a rostlinnou buňkou. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vypočítat zvětšení optického mikroskopu u školního optického mikroskopu bez použití imerzní kapaliny. |
| vypočítat zvětšení optického mikroskopu u školního optického mikroskopu bez použití imerzní kapaliny. |
| aplikovat nejjednodušší postupy pro údržbu optického mikroskopu. |
| aplikovat nejjednodušší postupy pro údržbu optického mikroskopu. |
| provést základní sledování jednoduchých biologických struktur pomocí optického mikroskopu. |
| provést základní sledování jednoduchých biologických struktur pomocí optického mikroskopu. |
| aplikovat základní roztoky používané při mikrobiální analýze. |
| aplikovat základní roztoky používané při mikrobiální analýze. |
| zhotovit jednoduchý mikroskopický preparát. |
| zhotovit jednoduchý mikroskopický preparát. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laborování |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Laborování |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Didaktický test |
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
| Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
ALBERTS B. a kol. Základy buněčné biologie. Espero Publishing, 2001.
-
ALBERTS B. et al. Molecular Biology of the Cell. Garland Science, New York, 2002.
-
Mišurcová L. Základy biologie. UTB, Zlín, 2012. ISBN 978-80-7454-156-8.
-
NEČAS, O. et. al. Obecná biologie pro lékařské fakulty. Jihočany, 2000.
-
Raven P.H. et al. Biology. McGraw-Hill Companies, Inc., 2008. ISBN 978-0-07-296581-0.
-
ROSYPAL, S. Nový přehled biologie. Praha: Scientia., 2003.
|