|
Vyučující
|
-
Sumczynski Daniela, prof. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do chemie nutraceutik - základní pojmy, klasifikace nutraceutik, legislativa pro nutraceutika a doplňky stravy v rámci EU, fytoceutika. 2. Základní způsoby získávání nutraceutik - izolace, syntéza, metody. 3. Biogenní prvky - výskyt, referenční hodnoty příjmu, fyzikálně-chemické vlastnosti, izolace, biologické účinky (metabolizmus). 4. Aminokyseliny, peptidy, proteiny, enzymy - výskyt, referenční hodnoty příjmu, fyzikálně-chemické vlastnosti, izolace, biologické účinky (metabolizmus). 5. Deriváty sacharidů, vláknina - výskyt, referenční hodnoty příjmu, fyzikálně-chemické vlastnosti, izolace, biologické účinky (metabolizmus). 6. Polynenasycené MK rostlinného původu, rostlinné oleje, fytosteroly - výskyt, referenční hodnoty příjmu, fyzikálně-chemické vlastnosti, izolace, syntéza, biologické účinky (metabolizmus). 7. Vitamíny rozpustné ve vodě a rozpustné v tucích - výskyt, referenční hodnoty příjmu, fyzikálně-chemické vlastnosti, izolace, syntéza, biologické účinky (metabolizmus). 8. Rostlinná a živočišná barviva - výskyt, referenční hodnoty příjmu, fyzikálně-chemické vlastnosti, izolace, biologické účinky (metabolizmus). 9. Polyfenolické látky převážně rostlinného původu - výskyt, referenční hodnoty příjmu, fyzikálně-chemické vlastnosti, izolace, biologické účinky (metabolizmus). 10. Meziprodukty a produkty Maillardových reakcí - výskyt, referenční hodnoty příjmu, fyzikálně-chemické vlastnosti, izolace, biologické účinky (metabolizmus). 11. Ostatní biologicky aktivní látky - výskyt, referenční hodnoty příjmu, fyzikálně-chemické vlastnosti, izolace, syntéza, biologické účinky (metabolizmus). 12. Extrakty bylin a koření - fyzikálně-chemické vlastnosti, izolace, biologické účinky (metabolizmus). 13. Probiotika a prebiotika - základní přehled. 14. Nanočástice a jejich využití v potravinách - využití nanotechnologií při přípravě nutraceutik a funkčních potravin.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Analýza překladu, Analýza prezentace, Analýza textu
- Příprava na zkoušku
- 90 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokladem pro zvládnutí předmětu jsou znalosti z organické chemie, biochemie, chemie potravin, funkčních potravin a analýzy potravin. |
| Předpokladem pro zvládnutí předmětu jsou znalosti z organické chemie, biochemie, chemie potravin, funkčních potravin a analýzy potravin. |
| Výsledky učení |
|---|
| znalosti odborné terminologie z oblasti výživy a klasifikace nutraceutik, funkčních potravin, dokáží definovat základní pojmy |
| znalosti odborné terminologie z oblasti výživy a klasifikace nutraceutik, funkčních potravin, dokáží definovat základní pojmy |
| hluboké znalosti a porozumění v oblasti způsobů získávání nutraceutik |
| hluboké znalosti a porozumění v oblasti způsobů získávání nutraceutik |
| široké znalosti teorie účinků biogenních prvků, vitaminů, aminokyselin a proteinů jako nutraceutik |
| široké znalosti teorie účinků biogenních prvků, vitaminů, aminokyselin a proteinů jako nutraceutik |
| hluboké znalosti a porozumění teorie účinků vlákniny, polynenasycených mastných kyselin a fytosterolů zejména v oblasti ovlivňování hladiny glukózy a cholesterolu v těle |
| hluboké znalosti a porozumění teorie účinků vlákniny, polynenasycených mastných kyselin a fytosterolů zejména v oblasti ovlivňování hladiny glukózy a cholesterolu v těle |
| hluboké znalosti a porozumění v oblasti rostlinných barviv a polyfenolických látek, a to o jejich získávání a následných fyziologických účincích |
| hluboké znalosti a porozumění v oblasti rostlinných barviv a polyfenolických látek, a to o jejich získávání a následných fyziologických účincích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| umí aplikovat poznatky a řešit či navrhnout vhodné postupy izolace nutraceutik |
| umí aplikovat poznatky a řešit či navrhnout vhodné postupy izolace nutraceutik |
| umí aplikovat znalosti týkající se legislativního rámce v oblasti výživových a zdravotních tvrzení |
| umí aplikovat znalosti týkající se legislativního rámce v oblasti výživových a zdravotních tvrzení |
| umí navrhnout vhodnou skladbu nutraceutik při podpoře proti civilizačním onemocněním |
| umí navrhnout vhodnou skladbu nutraceutik při podpoře proti civilizačním onemocněním |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Exkurze |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Exkurze |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Analýza překladu |
| Analýza překladu |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Známkou |
| Známkou |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
|