Vyučující
|
-
Sumczynski Daniela, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Koncept a definice, základní terminologie v oblasti funkčních potravin. 2. Klasifikace jednotlivých nutraceutik ve funkčních potravinách. 3. Chemizmus významných nutraceutických látek. 4. Vybraná základní chronická degenerativní onemocnění (kardiovaskulární onemocnění, osteoporóza, aj.) 5. Glykosidy, dietetická vláknina, oligosacharidy a cukerné alkoholy jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 6. Aminokyseliny, peptidy a proteiny jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 7. Polynenasycené mastné kyseliny a látky lipidové povahy jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 8. Vitaminy jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 9. Minerální látky jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 10. Antioxidanty jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 11. Bakterie mléčného kvašení (probiotika) a prebiotika jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 12. Ostatní vybraná nutraceutika jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 13. Konkrétní vybrané příklady významných funkčních potravin. 14. Shrnutí učiva.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Analýza prezentace
- Příprava na zkoušku
- 90 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalosti z oblasti organické chemie, biochemie a hlavně chemie potravin. |
Znalosti z oblasti organické chemie, biochemie a hlavně chemie potravin. |
Výsledky učení |
---|
definovat základní pojmy jako funkční potravina, nutraceutikum, biologicky aktivní látka |
definovat základní pojmy jako funkční potravina, nutraceutikum, biologicky aktivní látka |
charakterizovat chemizmus nutraceutik |
charakterizovat chemizmus nutraceutik |
objasnit problematiku degenerativních onemocnění |
objasnit problematiku degenerativních onemocnění |
popsat a charakterizovat jednotlivá nutraceutika a jejich aplikace |
popsat a charakterizovat jednotlivá nutraceutika a jejich aplikace |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledat funkční potraviny na obchodním trhu |
vyhledat funkční potraviny na obchodním trhu |
pracovat s legislativními nařízeními |
pracovat s legislativními nařízeními |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Projekce (statická, dynamická) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Projekce (statická, dynamická) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza seminární práce |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Didaktický test |
Didaktický test |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
WATSON, R.R., PREEDY, V.R. Bioactive Food as Dietary Interventions for Liver and Gastrointestinal Disease. Academic Presss Elsevier Inc., 2013.
|