|
Vyučující
|
-
Sumczynski Daniela, prof. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Koncept a definice, základní terminologie v oblasti funkčních potravin. 2. Klasifikace jednotlivých nutraceutik ve funkčních potravinách. 3. Chemizmus významných nutraceutických látek. 4. Vybraná základní chronická degenerativní onemocnění (kardiovaskulární onemocnění, osteoporóza, aj.) 5. Glykosidy, dietetická vláknina, oligosacharidy a cukerné alkoholy jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 6. Aminokyseliny, peptidy a proteiny jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 7. Polynenasycené mastné kyseliny a látky lipidové povahy jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 8. Vitaminy jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 9. Minerální látky jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 10. Antioxidanty jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 11. Bakterie mléčného kvašení (probiotika) a prebiotika jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 12. Ostatní vybraná nutraceutika jako významné funkční složky potravin, jejich interakce/působení v organizmu. 13. Konkrétní vybrané příklady významných funkčních potravin. 14. Shrnutí učiva.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Analýza prezentace
- Příprava na zkoušku
- 90 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalosti z oblasti organické chemie, biochemie a hlavně chemie potravin. |
| Znalosti z oblasti organické chemie, biochemie a hlavně chemie potravin. |
| Výsledky učení |
|---|
| definovat základní pojmy jako funkční potravina, nutraceutikum, biologicky aktivní látka |
| definovat základní pojmy jako funkční potravina, nutraceutikum, biologicky aktivní látka |
| charakterizovat chemizmus nutraceutik |
| charakterizovat chemizmus nutraceutik |
| objasnit problematiku degenerativních onemocnění |
| objasnit problematiku degenerativních onemocnění |
| popsat a charakterizovat jednotlivá nutraceutika a jejich aplikace |
| popsat a charakterizovat jednotlivá nutraceutika a jejich aplikace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyhledat funkční potraviny na obchodním trhu |
| vyhledat funkční potraviny na obchodním trhu |
| pracovat s legislativními nařízeními |
| pracovat s legislativními nařízeními |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Analýza prezentace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Zpracování prezentace |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Zpracování prezentace |
| Písemná zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Didaktický test |
| Písemná zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
WATSON, R.R., PREEDY, V.R. Bioactive Food as Dietary Interventions for Liver and Gastrointestinal Disease. Academic Presss Elsevier Inc., 2013.
|