|
Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
- jak, co a proč, základy etické argumentace, konstrukce a identifikace etického problému, otázky etiky; - základní zdůvodnění morálky; - co a k čemu jsou myšlenkové experimenty v etice, podoby empirické etiky; - New Science of Morality (aliance evoluční etiky, evoluční a kognitivní psychologie, neurověd, neuroetiky a experimentální etiky); - co a k čemu je metaetika; - základy aplikované etiky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základní znalosti o filozofii a etice - na úrovni střední školy |
| Základní znalosti o filozofii a etice - na úrovni střední školy |
| Výsledky učení |
|---|
| Znalosti v oblasti metaetiky |
| Znalosti v oblasti metaetiky |
| Znalosti v oblasti normativní etiky |
| Znalosti v oblasti normativní etiky |
| Znalosti v oblasti deskriptivní etiky |
| Znalosti v oblasti deskriptivní etiky |
| Znalosti v oblasti neuroetiky |
| Znalosti v oblasti neuroetiky |
| Znalosti o empirických a experimentálních vysvětleních a empirickém studiu morálních fenoménů |
| Znalosti o empirických a experimentálních vysvětleních a empirickém studiu morálních fenoménů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student dovede klasifikovat základní etické disciplíny. |
| Student dovede klasifikovat základní etické disciplíny. |
| Student dovede identifikovat základní morální strategie. |
| Student dovede identifikovat základní morální strategie. |
| Student je otevřený myšlence nahlížet na morální fenomény bezpředsudečně jako na evoluční adaptaci. |
| Student je otevřený myšlence nahlížet na morální fenomény bezpředsudečně jako na evoluční adaptaci. |
| Student dovede vysvětlit význam neurovědy pro morální teorii. |
| Student dovede vysvětlit význam neurovědy pro morální teorii. |
| Student dovede více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům. |
| Student dovede více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
CAHN, S. M., FORCEHIMES, A. T. Foundations of Moral Philosophy. 2019. ISBN 9780190623074.
-
CAHN, S. M., MARKIE, P. Ethics: History, Theory, and Contemporary Issues. 2019. ISBN 9780190949556.
-
Haidt, Jonathan. The Righteous Mind: Why Good People Are Divided by Politics and Religion. New York: Pantheon, 2012. ISBN 0307455777.
-
Harris, S. The Moral Landscape: How Science Can Determine Human Values. New York, 2010.
-
SHAFER-LANDAU, R. A Concise Introduction to Ethics. 2019. ISBN 9780190058173.
|