|
Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Osnova kurzu: 1. Úvod do Úvodu do lhaní 2. Definice lhaní: Co je to lež? 3. "Kecání" 4. Kdy lžeme a kdy podvádíme 5. Proč lžeme? Evoluční pohled na lež 6. Morální status lži: Kdy je přípustné lhát 7. Lež sobě: Jak je možné si něco nalhávat? 8. Lži, které si vyprávíme: Lež jako součást osobní identity 9. Praktický význam lži: Lež v osobním a pracovním životě 10. Lež jako povolání: Lež v managementu a marketingu 11. Marketingová rétorika: Lhaní v reklamách 12. Jak poznat lháře? Detekce lži 13. Závěrečné shrnutí tématu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Týmová práce, Analýza textu
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat lhaní a podvádění. |
| definovat lhaní a podvádění. |
| vysvětlit evoluční význam lhaní. |
| vysvětlit evoluční význam lhaní. |
| vysvětlit morální ambivalenci fenoménu lhaní. |
| vysvětlit morální ambivalenci fenoménu lhaní. |
| definovat pojem sebeklam a vysvětlit jeho místo v našich životech. |
| definovat pojem sebeklam a vysvětlit jeho místo v našich životech. |
| vyjmenovat základní manipulační praktiky využívané v marketingové komunikaci. |
| vyjmenovat základní manipulační praktiky využívané v marketingové komunikaci. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| lépe rozlišovat mezi lhaním, podváděním a "kecáním". |
| lépe rozlišovat mezi lhaním, podváděním a "kecáním". |
| lépe rozlišovat mezi triviálním a netriviálním lhaním. |
| lépe rozlišovat mezi triviálním a netriviálním lhaním. |
| analyzovat dílčí problematiku lhaní či konkrétní instanci lži z různých morálních i praktických perspektiv. |
| analyzovat dílčí problematiku lhaní či konkrétní instanci lži z různých morálních i praktických perspektiv. |
| uvážit význam klamu a sebeklamu při procesu identitotvorby. |
| uvážit význam klamu a sebeklamu při procesu identitotvorby. |
| NEPATRNĚ lépe identifikovat lež a odolávat biasům a manipulacím. |
| NEPATRNĚ lépe identifikovat lež a odolávat biasům a manipulacím. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
|
Doporučená literatura
|
-
FRANKFURT, H. G. On Bullshit. In The Importance of What We Care About.. 1988.
-
HARRIS, S. Lying. 2011.
-
TRIVERS, R. The Folly of Fools: The Logic of Deceit and Self-Deception in Human Life.. 2011.
-
VYBÍRAL, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. 2003.
|