Předmět: Společenská odpovědnost firem

» Seznam fakult » FMK » KUMK
Název předmětu Společenská odpovědnost firem
Kód předmětu KUMK/SOFIR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benyahya Petra, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Definice CSR, historický vývoj. 2. Teorie Stakeholders. 3. Consumers, Employees. 3. Investors, Communities. 4. Veřejnost, státní správa, samospráva, media, odbory. 5. Filantropie, případové studie. 6. Ekonomická oblast. 7. Sociální oblast. 8. Enviromentální oblast. 9. Bezpečnost a zdraví, citlivá odvětví. 10. Inovace v CSR. 11. Firma Baťa a CSR. 12. Indikátory CSR, Komplexní management kvality. 13. Hodnocení a reporting.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Výsledky učení
Charakterizovat koncept Společenské odpovědnosti firem a jmenovat 3 pilíře CSR
Charakterizovat koncept Společenské odpovědnosti firem a jmenovat 3 pilíře CSR
Objasnit nástroje podnikatelské etiky (např. etický kodex, etický a sociální audit)
Objasnit nástroje podnikatelské etiky (např. etický kodex, etický a sociální audit)
Vysvětlit pojem sociální podnikání
Vysvětlit pojem sociální podnikání
Popsat typické etické problémy v reklamě
Popsat typické etické problémy v reklamě
Uvést typické etické problémy na pracovišti
Uvést typické etické problémy na pracovišti
Vysvětlit CSR problémy firem ve vztahu ke konzumní společnosti, sweatshopům a udržitelnému rozvoji
Vysvětlit CSR problémy firem ve vztahu ke konzumní společnosti, sweatshopům a udržitelnému rozvoji
Odborné dovednosti
Analyzovat a zhodnotit jednání firmy z pohledu CSR
Analyzovat a zhodnotit jednání firmy z pohledu CSR
Rozpoznat jednání firmy v rozporu s udržitelným rozvojem
Rozpoznat jednání firmy v rozporu s udržitelným rozvojem
Rozpoznat neetickou reklamu
Rozpoznat neetickou reklamu
Navrhnout etický kodex firmy
Navrhnout etický kodex firmy
Všímat si současných problémů firem v oblasti CSR
Všímat si současných problémů firem v oblasti CSR
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Didaktický test
Didaktický test
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • GONZÁLEZ GÓMEZ, Lina Marcela; VARGAS-PRECIADO, Lucely a CROWTHER, David. Corporate social responsibility and corporate governance: concepts, perspectives and emerging trends in Ibero-America. United Kingdom: Emerald Publishing Limited, 2017. ISBN 9781787144118.
  • KAŠPAROVÁ, Klára a KUNZ, Vilém. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha: Grada, 2013. ISBN 9788024744803.
  • KOUDELKOVÁ, Petra. Společenská odpovědnost firem a organizací. Ekopress, 2022. ISBN 978-80-878-6577-4.
  • KULDOVÁ Lucie. Společenská odpovědnost firem. Praha: OPS, 2010. ISBN 978-80-87269-12-1.
  • Kunz, Vilém. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3983-0.
  • KUNZ, Vilém. Společenská odpovědnost ve sportu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1209-8.
  • OMRANE, Amina; KASSMI, Khalil; AKRAM, Muhammad Wasim; KHANNA, Ashish a MOSTAFIZ, Md Imtiaz, ed. Sustainable entrepreneurship, renewable energy-based projects, and digitalization. Boca Raton, FL: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2021. ISBN 978-0-367-46837-8.
  • Pavlík, Marek; Bělčík, Martin. Společenská odpovědnost organizací. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3157-5.
  • SHARMA, Rishi Raj; KAUR, Tanveer a SINGH SYAN, Amanjot. Sustainability marketing: new directions and practices. U.K.: Emerald Publishing Limited, 2021. ISBN 9781800712447.
  • TETŘEVOVÁ, Liběna. Společenská odpovědnost firem společensky citlivých odvětví. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0258-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr