Předmět: Sémiotika reklamy

» Seznam fakult » FMK » KUMK
Název předmětu Sémiotika reklamy
Kód předmětu KUMK/SEMRE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Banyar Milan, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Teoretická východiska sémiotiky. 2. Hlavní představitelé sémiotiky a sémiotické výzkumní metody. 3. Komunikační proces z pohledu umění, médií a reklamy. 4. Budovaní značky a strategické řízení značky. 5. Logo, jeho výrazové a vyjadřovací prostředky. 6. Design manuál - aplikace loga a vizuálních prvků značky do praxe. 7. Syntaxe printové a audiovizuální reklamy - hlavní znaky printové a audiovizuální reklamy, jejich charakteristika. 8. Sémantika reklamy - emoce v reklamě, žánrovost v reklamě. 9. Intertextualita v reklamě - umělecká díla a jejich funkční využití při tvorbě reklamních komunikátů. 10. Mýty, báje, pověsti, pověry a pohádky v reklamě. 11. Osobnost značky - archetypy značek, značka a systém mýtotvorby. 12. Náboženské symboly a biblické příběhy v reklamě. 13. Znaky komiksu v reklamě.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 24 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny
Předpoklady nejsou stanoveny
Výsledky učení
vyjmenovat hlavní představitele dějin sémiotiky a popsat jejich teoretická východiska
vyjmenovat hlavní představitele dějin sémiotiky a popsat jejich teoretická východiska
definovat základní pojmy sémiotiky
definovat základní pojmy sémiotiky
popsat výzkumné metody sémiotiky
popsat výzkumné metody sémiotiky
vysvětlit proces analýzy reklamních komunikátů za pomoci sémiotiky
vysvětlit proces analýzy reklamních komunikátů za pomoci sémiotiky
vysvětlit aplikaci výzkumných metod sémiotiky do reklamní praxe
vysvětlit aplikaci výzkumných metod sémiotiky do reklamní praxe
Odborné dovednosti
reflektovat přehled dějin sémiotiky
reflektovat přehled dějin sémiotiky
využívat základní nástroje sémiotiky v procesu tvorby komunikační strategie
využívat základní nástroje sémiotiky v procesu tvorby komunikační strategie
analyzovat reklamní komunikáty za pomoci sémiotiky
analyzovat reklamní komunikáty za pomoci sémiotiky
aplikovat výzkumné metody sémiotiky do reklamní praxe
aplikovat výzkumné metody sémiotiky do reklamní praxe
implementovat teorii sémiotiky do procesu návrhu a tvorby reklamní kampaně
implementovat teorii sémiotiky do procesu návrhu a tvorby reklamní kampaně
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • BANYÁR, Milan. Semiotika reklamy. Bratislava: Univerzita Komenske?ho v Bratislave, 2019. ISBN 978-80-223-4821-8.
  • Banyár, Milan. Značka a logo - vizuálne prvky značky a ich význam v procese brandingu. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2017. ISBN 978-80-7454-681-5.
  • ČERNÝ, Jiří a HOLEŠ, Jan. Sémiotika. Praha: Porta?l, 2004. ISBN 80-7178-832-5.
  • DANESI, Marcel. Understaning media semiotics. London: Bloomsbury academic, 2019. ISBN 978-1-350-06416-4.
  • DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Porta?l, 2003. ISBN 978-80-7367-493-9.
  • GALKOWSKI, Artur & KOPYTOWSKA Monika. Current Perspectives in Semiotics.Signs, Signification, and Communication. Berlin: Peter Lang GmbH, 2018. ISBN 3631744307.
  • GRAVELLS, Jane. Semiotics and Verbal Texts: How the News Media Construct a Crisis. London: Palgrave Macmillan UK, 2017.
  • CHANDLER, Daniel. Semiotics: The Basics: The Basics (4th ed.). 2022. ISBN 978036772653.
  • LAWES, Rachel. Using semiotics in marketing: how to achieve consumer insight for brand growth and profits. London: Kogan Page, 2023. ISBN 9781398607644.
  • Pricken, Mario. Creative advertising : ideas and techniques from the world's best campaigns. New ed., rev. and updated. New York : Thames & Hudson, 2008. ISBN 978-0-500-28733-0.
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a MIKEŠ, Jiří. Reklama, jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2018. ISBN 9788024758657.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr