Předmět: Psychologie publika

» Seznam fakult » FMK » KUMK
Název předmětu Psychologie publika
Kód předmětu KUMK/PSYPB
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Charakteristika mediální percepce a její bariéry. 2. Charakteristika publika, jeho chování, typy publika. 3. Pozornost vzhledem k typům médií. 4. Základní stupeň poznávání-pocit, vjem, představa. 5. Porozumění mediálních obsahů. 6. Mediální výchova. 7. Emoce a city jako podnět a reakce na mediální obsahy. 8. Percepce mediálních výpovědí. 9. Účinky a účinnost médií. 10. Modely a typy účinků médií. 11. Faktory ovlivňující mediální účinky: čas a frekvence kontaktu s médii, mediální produkt (obsah, forma). 12. Faktory ovlivňující mediální účinky: situační faktory, osobnost zprostředkovatele mediálního produktu, osobnost příjemce. 13. Aktuální výzkumy a témata.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 44 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií
Poznat strukturu a vlastnosti publika Poznat účinky a účinnost médií Charakterizovat mediální výchovu Definovat sociální postoje a jejich složky Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci
Poznat strukturu a vlastnosti publika Poznat účinky a účinnost médií Charakterizovat mediální výchovu Definovat sociální postoje a jejich složky Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci
Odborné dovednosti
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy.
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy.
Tvorbu mediálních zpráv s ohledem na typ publika Identifikovat typy účinků mediálních výstupů Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech
Tvorbu mediálních zpráv s ohledem na typ publika Identifikovat typy účinků mediálních výstupů Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znalost struktury a vlastností publika
Znalost struktury a vlastností publika
Znalost účinků a účinnosti médií
Znalost účinků a účinnosti médií
Charakterizovat mediální výchovu
Charakterizovat mediální výchovu
Definovat sociální postoje a jejich složky
Definovat sociální postoje a jejich složky
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci
Odborné dovednosti
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Demonstrace
Demonstrace
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • DILL, Karen E. (ed.). The Oxford handbook of media psychology. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 9780195398809.
  • Gilles, D. Psychologie médií. Grada, 2012. ISBN 9788024739212.
  • Hradiská, Elena. Psychológia médií. 1. vyd. Bratislava : Bratislavská vysoká škola práva ; Eurokódex, 2009. ISBN 978-80-89447-12-1.
  • Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
  • Jirák, Jan; Köpplová, Barbora. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
  • Le Bon, Gustave. Psychologie davu. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1028-3.
  • MACEK, Jakub. Média v pohybu: k proměně současných českých publik.. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-8033-1.
  • McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
  • RANEY, A. A.; JANICKE?BOWLES, S. H.; OLIVER, M. B.; DALE, K. R. Introduction to positive media Psychology.
  • STEVER, Gayle; GILES, David; COHEN, J. David a MYERS, Mary E. Understanding media psychology. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. ISBN 978-0-367-51897-4.
  • TÁBORSKÝ, Jiří. V síti (dez)informací: proč věříme alternativním faktům. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 9788027120147.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr