Vyučující
|
-
Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristika mediální percepce a její bariéry. 2. Charakteristika publika, jeho chování, typy publika. 3. Pozornost vzhledem k typům médií. 4. Základní stupeň poznávání-pocit, vjem, představa. 5. Porozumění mediálních obsahů. 6. Mediální výchova. 7. Emoce a city jako podnět a reakce na mediální obsahy. 8. Percepce mediálních výpovědí. 9. Účinky a účinnost médií. 10. Modely a typy účinků médií. 11. Faktory ovlivňující mediální účinky: čas a frekvence kontaktu s médii, mediální produkt (obsah, forma). 12. Faktory ovlivňující mediální účinky: situační faktory, osobnost zprostředkovatele mediálního produktu, osobnost příjemce. 13. Aktuální výzkumy a témata.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 44 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií |
Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií |
Poznat strukturu a vlastnosti publika Poznat účinky a účinnost médií Charakterizovat mediální výchovu Definovat sociální postoje a jejich složky Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
Poznat strukturu a vlastnosti publika Poznat účinky a účinnost médií Charakterizovat mediální výchovu Definovat sociální postoje a jejich složky Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
Odborné dovednosti |
---|
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy. |
Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy. |
Tvorbu mediálních zpráv s ohledem na typ publika Identifikovat typy účinků mediálních výstupů Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
Tvorbu mediálních zpráv s ohledem na typ publika Identifikovat typy účinků mediálních výstupů Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost struktury a vlastností publika |
Znalost struktury a vlastností publika |
Znalost účinků a účinnosti médií |
Znalost účinků a účinnosti médií |
Charakterizovat mediální výchovu |
Charakterizovat mediální výchovu |
Definovat sociální postoje a jejich složky |
Definovat sociální postoje a jejich složky |
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
Odborné dovednosti |
---|
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika |
Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika |
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů |
Identifikovat typy účinků mediálních výstupů |
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
DILL, Karen E. (ed.). The Oxford handbook of media psychology. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 9780195398809.
-
Gilles, D. Psychologie médií. Grada, 2012. ISBN 9788024739212.
-
Hradiská, Elena. Psychológia médií. 1. vyd. Bratislava : Bratislavská vysoká škola práva ; Eurokódex, 2009. ISBN 978-80-89447-12-1.
-
Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
-
Jirák, Jan; Köpplová, Barbora. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
-
Le Bon, Gustave. Psychologie davu. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1028-3.
-
MACEK, Jakub. Média v pohybu: k proměně současných českých publik.. Brno, 2015. ISBN 978-80-210-8033-1.
-
McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
-
RANEY, A. A.; JANICKE?BOWLES, S. H.; OLIVER, M. B.; DALE, K. R. Introduction to positive media Psychology.
-
STEVER, Gayle; GILES, David; COHEN, J. David a MYERS, Mary E. Understanding media psychology. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. ISBN 978-0-367-51897-4.
-
TÁBORSKÝ, Jiří. V síti (dez)informací: proč věříme alternativním faktům. Praha: Grada Publishing, 2020. ISBN 9788027120147.
|