Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Argumentační výpověď ? co je argument, jaké má složky a vlastnosti. 2.-3. Standardizace argumentu ? jak si argument připravit pro analýzu. 4.-5. Diagram argumentu ? jak zmapovat základní strukturu argumentu. 6.-7. Hodnocení argumentu ? jak rozlišit dobrý argument od špatného. 8.-9. Základní argumentační schémata: dedukce a indukce. 10.-11. Argumentační faulování. 12. Zásady tvorby argumentační eseje. 13. Úvod do pragmadialektiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 42 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmy argumentace (argument, premisa, argumentační břemeno apod.). |
definovat základní pojmy argumentace (argument, premisa, argumentační břemeno apod.). |
vysvětlit základní logické operace (konjunkce, disjunkce, implikace). |
vysvětlit základní logické operace (konjunkce, disjunkce, implikace). |
charakterizovat základní požadavky na parafrázi a interpretaci argumentu. |
charakterizovat základní požadavky na parafrázi a interpretaci argumentu. |
popsat základní argumentační schémata (vertikální a horizontální vzor, spojená premisa). |
popsat základní argumentační schémata (vertikální a horizontální vzor, spojená premisa). |
vysvětlit některé základní argumentační fauly (argument proti osobě, slaměný panák, kluzký svah, argumentace holí apod.) |
vysvětlit některé základní argumentační fauly (argument proti osobě, slaměný panák, kluzký svah, argumentace holí apod.) |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat a parafrázovat argument v mluveném i psaném textu. |
identifikovat a parafrázovat argument v mluveném i psaném textu. |
aplikovat pravidla výrokové logiky na jednoduché úsudky. |
aplikovat pravidla výrokové logiky na jednoduché úsudky. |
vytvořit argumentační schéma rozvitého argumentu. |
vytvořit argumentační schéma rozvitého argumentu. |
učinit základní hodnocení argumentu s ohledem na faktuálnost premis a vztah vyplývání mezi premisou a závěrem. |
učinit základní hodnocení argumentu s ohledem na faktuálnost premis a vztah vyplývání mezi premisou a závěrem. |
identifikovat argumentační faul. |
identifikovat argumentační faul. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
EEMEREN, Frans. H. a HENKEMANS, A. F. Argumentation: Analysis and Evaluation. Routlege, 2016. ISBN 113822507X.
-
Eemeren, Frans, H. et al. Handbook of Argumentation Theory. Dordrech: Springer, 2014. ISBN 978-90-481-9472-8.
-
Heinrichs, Jay. Thank You for Arguing, Fourth Edition: What Aristotle, Lincoln, and Homer Simpson Can Teach Us about the Art of Persuasion. Penguin Random House, 2020. ISBN 9780593237380.
-
KETCHAM, V. A. The Theory and Practice of Argumentation and Debate. Legare Street, 2020. ISBN 1015924689.
-
OSWALD, Steve; LEWIŃSKI, Marcin; GRECO, Sara et al. The Pandemic of Argumentation. 2022. ISBN 9783030910167.
-
Picha, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno. Masarykova univerzita, 2014.
-
Szymanek, Krzysztof. Umění argumentace : úlohy na zkoumání argumentů. 1. české vyd. V Olomouci : Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0834-1.
|