|
Vyučující
|
-
Bačuvčík Radim, doc. Ing. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- systematika metodologie vědy; - možnosti a limity lidského poznání; - základní myšlenkové postupy při tvorbě vědecké znalosti; - dějiny metodologie vědy; - významné osobnosti metodologie vědy; - verifikace a falzifikace hypotéz; - metody společenských věd; - vývoj metod v oblasti kvalitativního a kvantitativního výzkumu; - smíšený a kombinovaný výzkum; - vědecké metody v oblasti výzkumu trhu a komunikace; - uplatnění metod vědy v akademickém a komerčním výzkumu; - tvorba vědeckého textu; - možnosti uplatnění vědeckých metod v kvalifikačních pracích.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza textu
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| znalost možností a limitů vědeckého poznání |
| znalost možností a limitů vědeckého poznání |
| znalost vývoje uvažování o metodách vědeckého zkoumání |
| znalost vývoje uvažování o metodách vědeckého zkoumání |
| znalost hlavních osobností dějin metodologie vědy |
| znalost hlavních osobností dějin metodologie vědy |
| znalost principů pozitivismu, interpretativismu, realismu a dalších přístupů k interpretaci závěrů výzkumu |
| znalost principů pozitivismu, interpretativismu, realismu a dalších přístupů k interpretaci závěrů výzkumu |
| znalost možností uplatnění metod vědeckého výzkumu v oblasti marketingu a marketingové komunikace |
| znalost možností uplatnění metod vědeckého výzkumu v oblasti marketingu a marketingové komunikace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětlit různé pohledy na možnosti a omezení vědeckého zkoumání |
| vysvětlit různé pohledy na možnosti a omezení vědeckého zkoumání |
| aplikovat jednotlivé metody vědeckého zkoumání v oblasti marketingu a marketingové komunikace |
| aplikovat jednotlivé metody vědeckého zkoumání v oblasti marketingu a marketingové komunikace |
| sestavit design smíšeného výzkumu |
| sestavit design smíšeného výzkumu |
| zvolit strategii kvalitativního a/nebo kvantitativního výzkumu pro konkrétní situaci |
| zvolit strategii kvalitativního a/nebo kvantitativního výzkumu pro konkrétní situaci |
| interpretovat závěry výzkumu v duchu jednotlivých přístupů (pozitivismus, interpretativismus) |
| interpretovat závěry výzkumu v duchu jednotlivých přístupů (pozitivismus, interpretativismus) |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Bruun H.H. Science, values and politics in Max Webers methodology. London, 2016. ISBN 0754645290.
-
Bryman, Alan. Social research methods. Fifth edition. Oxford: Oxford University Press, 2016. ISBN 9780199689453.
-
CARR, Deborah S., BOYLE, Elizabeth H., CORNWELL, Benjamin, CORREL, Shelley J., CROSNOE, Robert, FREESE, Jeremy, & Mary C. WATERS. The art and science of social research. 2018. ISBN 978-0393911589.
-
Kumar, Ranjit. Research methodology : a step-by-step guide for beginners. Los Angeles, 2019. ISBN 978-1-5264-4990-0.
-
Loseke, D. R. Methodological Thinking Basic Principles of Social Research Design. Thousand Oaks, CA: Sage, 2016.
-
Ochrana, František. Methodology of science : an introduction. Praha, 2012. ISBN 9788024619828.
|