|
Vyučující
|
-
Weberová Dagmar, doc. PhDr. Ph.D., MBA.
|
|
Obsah předmětu
|
- terminologické vymezení kultury; - typy kultury; - komunikace jako prvek kultury; - interkulturní komunikace a kontext; - interkulturní kompetence; - kulturní dimenze (Hofstede, Trompenaars, Hall); - bariéry interkulturní komunikace, etnocentrizmus, kulturní relativizmus, kulturní šok; - neverbální komunikace; - jazyk jako bariéra komunikace; - interkulturní učení; - kulturní inteligence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Student umí definovat pojmy verbální a neverbální komunikace, kultura, mezikulturní a interkulturní komunikace. |
| Student umí definovat pojmy verbální a neverbální komunikace, kultura, mezikulturní a interkulturní komunikace. |
| Student umí vysvětlit základní modely kultury a modely kulturních dimenzí. |
| Student umí vysvětlit základní modely kultury a modely kulturních dimenzí. |
| Student umí vysvětlit pojem kulturní inteligence a vyjmenovat její komponenty. |
| Student umí vysvětlit pojem kulturní inteligence a vyjmenovat její komponenty. |
| Student umí vyjmenovat a vysvětlit bariéry v interkulturní komunikaci. |
| Student umí vyjmenovat a vysvětlit bariéry v interkulturní komunikaci. |
| Student umí vysvětlit pojem akulturace v souvislosti s migrací lidstva a kontaktu různých kultur. |
| Student umí vysvětlit pojem akulturace v souvislosti s migrací lidstva a kontaktu různých kultur. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student dovede vytvořit inkluzivní, vstřícné prostředí, ve kterém se se všemi zachází slušně a s respektem. |
| Student dovede vytvořit inkluzivní, vstřícné prostředí, ve kterém se se všemi zachází slušně a s respektem. |
| Student dovede porovnat kulturní hodnoty příslušníků různých kultur a identifikovat kulturní pododbnosti a rozdíly. |
| Student dovede porovnat kulturní hodnoty příslušníků různých kultur a identifikovat kulturní pododbnosti a rozdíly. |
| Student je schopen úspěšně a efektivně komunikovat s příslušníky jiných kultur. |
| Student je schopen úspěšně a efektivně komunikovat s příslušníky jiných kultur. |
| Student je schopen úspěšně působit v multikulturním prostředí. |
| Student je schopen úspěšně působit v multikulturním prostředí. |
| Student dovede rozvíjet svoji kulturní inteligenci a chovat se vhodně v různých interkulturních situacích. |
| Student dovede rozvíjet svoji kulturní inteligenci a chovat se vhodně v různých interkulturních situacích. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
JANDT, Fred, Edmund. An Introduction to Intercultural Communication. Identities in a Global Community.. 2017. ISBN 9781506390727.
-
Lewis, Richard D. When Cultures Collide. Nicholas Brealey Publishing, 2018. ISBN 978-1-473-68482-9.
-
Thomas, David C.; Inkson, Kerr. Cultural intelligence: surviving and thriving in the global village. Oakland: BK Berrett-Koehler Publishers, Inc., a BK Business book, 2017. ISBN 9781626568655.
-
USUNIER, Jean-Claude a Julie Anne LEE. Marketing across cultures. 2013. ISBN 9780273757733.
|