|
Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do argumentace 2. Základy argumentační analýzy 3. Hodnocení argumentů 4. Argumentační klamy a manipulace 5. Pragmadialektika 6. Práce s obecenstvem 7. Strategické manévrování 8. "Hádka s blbcem" 9. Pravidla kritické diskuze 10. Vizuální argumentace 11. Praktické příklady argumentační analýzy 12. Praktické příklady argumentační analýzy II. 13. Závěrečné shrnutí
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 32 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
| Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
| Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat strukturu argumentu. |
| popsat strukturu argumentu. |
| vysvětlit, co je to pragmadialektika a jaké nástroje používá. |
| vysvětlit, co je to pragmadialektika a jaké nástroje používá. |
| vyjmenovat základní argumentační fauly a manipulační techniky. |
| vyjmenovat základní argumentační fauly a manipulační techniky. |
| vyjmenovat a popsat dialektické cíle pragmadialektiky. |
| vyjmenovat a popsat dialektické cíle pragmadialektiky. |
| vysvětlit zásady vizuální argumentace. |
| vysvětlit zásady vizuální argumentace. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| identifikovat argumentaci v textu i mluveném projevu. |
| identifikovat argumentaci v textu i mluveném projevu. |
| extrahovat a vyjádřit argumenty v jasné podobě, odhalit jejich strukturu a implicitní předpoklady. |
| extrahovat a vyjádřit argumenty v jasné podobě, odhalit jejich strukturu a implicitní předpoklady. |
| identifikovat základní argumentační fauly v každodenní komunikaci. |
| identifikovat základní argumentační fauly v každodenní komunikaci. |
| ohodnotit argumentaci z hlediska pragmadialektických cílů a využívat vzhledem k oponentu/obecenstvu prostředky strategického manévrování. |
| ohodnotit argumentaci z hlediska pragmadialektických cílů a využívat vzhledem k oponentu/obecenstvu prostředky strategického manévrování. |
| interpretovat vizuální argumentaci. |
| interpretovat vizuální argumentaci. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Eemeren, F. H. Grootendorst, R. Henkemans, A. F. S. Argumentation. Analysis, Evaluation, Presentation. London, 2002.
-
Eemeren, Frans, H. et al. Handbook of Argumentation Theory. Dordrech: Springer, 2014. ISBN 978-90-481-9472-8.
-
Picha, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno. Masarykova univerzita, 2014.
-
Rottenberg, A., T. The Structure of Argument. St. Martin, 2006.
-
Szymanek, K. Umění argumentace-Úlohy na zkoumání argumentů. Olomouc: UP, 2004. ISBN 80-244-0834-1.
-
Walton, Douglas. Infromal Logic. A Pragmatic Approach. Cambridge: UP, 2008.
-
Weston, Anthony. A Rulebook for Arguments, Fifth Edition. Indianapolis, 2018. ISBN 978-1624666544.
|