|
Vyučující
|
-
Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- charakteristika mediální percepce a její bariéry; - charakteristika publika, jeho chování, typy publika; - pozornost vzhledem k typům médií; - základní stupeň poznávání-pocit, vjem, představa; - porozumění mediálních obsahů; - mediální výchova; - emoce a city jako podnět a reakce na mediální obsahy; - percepce mediálních výpovědí; - účinky a účinnost médií; - modely a typy účinků médií; - faktory ovlivňující mediální účinky: čas a frekvence kontaktu s médii, mediální produkt (obsah, forma); - faktory ovlivňující mediální účinky: situační faktory, osobnost zprostředkovatele mediálního produktu, osobnost příjemce; - aktuální výzkumy a témata.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 44 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií |
| Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií |
| Poznat strukturu a vlastnosti publika Poznat účinky a účinnost médií Charakterizovat mediální výchovu Definovat sociální postoje a jejich složky Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
| Poznat strukturu a vlastnosti publika Poznat účinky a účinnost médií Charakterizovat mediální výchovu Definovat sociální postoje a jejich složky Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy. |
| Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy. |
| Tvorbu mediálních zpráv s ohledem na typ publika Identifikovat typy účinků mediálních výstupů Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
| Tvorbu mediálních zpráv s ohledem na typ publika Identifikovat typy účinků mediálních výstupů Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost struktury a vlastností publika |
| Znalost struktury a vlastností publika |
| Znalost účinků a účinnosti médií |
| Znalost účinků a účinnosti médií |
| Charakterizovat mediální výchovu |
| Charakterizovat mediální výchovu |
| Definovat sociální postoje a jejich složky |
| Definovat sociální postoje a jejich složky |
| Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
| Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika |
| Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika |
| Identifikovat typy účinků mediálních výstupů |
| Identifikovat typy účinků mediálních výstupů |
| Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
| Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
|
Doporučená literatura
|
-
Gilles, D. Psychologie médií. Grada, 2012. ISBN 9788024739212.
-
Hradiská, E., Brečka, S., Vybíral, Z. Psychológia médií. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2009.
-
Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-697-7.
-
McNair, B. Sociologie žurnalistiky. Praha : Portál, 2004.
-
McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009.
-
Pospíšil-Závodný, J., Závodná, L.S. Mediální výchova. Computer Media, 2020. ISBN 9788074024085.
-
Ramonet, I. Tyranie médií. Praha : Mladá Fronta, 2003. ISBN 80-204-1037-6.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portáli, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
-
Rus-Mohl, Stephan. Žurnalistika: komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0158-8.
-
Slaměník, I. Člověk a media: Psychologie masové komunikace. In: Výrost, J. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie. Praha: Portál, 2000.
|