|
Vyučující
|
-
Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- charakteristika mediální percepce a její bariéry; - charakteristika publika, jeho chování, typy publika; - pozornost vzhledem k typům médií; - základní stupeň poznávání-pocit, vjem, představa; - porozumění mediálních obsahů; - mediální výchova; - emoce a city jako podnět a reakce na mediální obsahy; - percepce mediálních výpovědí; - účinky a účinnost médií; - modely a typy účinků médií; - faktory ovlivňující mediální účinky: čas a frekvence kontaktu s médii, mediální produkt (obsah, forma); - faktory ovlivňující mediální účinky: situační faktory, osobnost zprostředkovatele mediálního produktu, osobnost příjemce; - aktuální výzkumy a témata.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 55 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií |
| Poznání psychických funkcí, základy psychologie médií a teorie médií |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy |
| Kritické myšlení a schopnost komparace, analýzy a syntézy |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost struktury a vlastností publika |
| Znalost struktury a vlastností publika |
| Znalost účinků a účinnosti médií |
| Znalost účinků a účinnosti médií |
| Charakterizovat mediální výchovu |
| Charakterizovat mediální výchovu |
| Definovat sociální postoje a jejich složky |
| Definovat sociální postoje a jejich složky |
| Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
| Charakterizovat stereotypy, předsudky a diskriminaci |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika |
| Tvořit mediální zprávy s ohledem na typ publika |
| Identifikovat typy účinků mediálních výstupů |
| Identifikovat typy účinků mediálních výstupů |
| Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
| Identifikovat negativní postoje v mediálních výstupech |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Dill, Karen, ed. The Oxford handbook of media psychology. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 780195398809.
-
Hradiská , E. Brečka , S., Vybíral, Z. Psychológia médií. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2009, 2009.
-
Chromý, Jan. Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem Praha, 2014. ISBN 9788087570197.
-
Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
-
Jirák, Jan; Köpplová, Barbora. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
-
Jirák, Jan; Pavličíková, Helena. Média pod lupou: (mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání. Praha: Powerprint, 2013. ISBN 9788087415702.
-
McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
-
Pospíšil-Závodný, J., Závodná, L.S. Mediální výchova. Computer Media, 2020.
-
Slaměník, I. Člověk a media: Psychologie masové komunikace. In: Výrost, J. a kol.: Aplikovaná sociální psychologie. Portál, 2000.
|