|
Vyučující
|
-
Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- psychologie médií - charakteristika, předmět zkoumání - aplikace psychologických teorii v mediální praxi - kompetence a vlastnosti novináře: (kompetence, psychické vlastnosti, bariéry výkonu povolání, kulturní determinace - mezilidské vztahy v pracovním prostředí' - chování novináře: (prosociální chování, kooperativní chování, kompetitivní chování) - osobnost novináře: (konflikt a jeho způsoby řešení, stres, jeho zvládání, sociální komunikace mimo pracovní prostředí, bariéry v komunikaci interního a externího charakteru) - osobnost novináře ve vztahu ke bio-psycho-sociální determinace vývoje osobnosti - "Já" koncept: sebevnímání - sebeuvědomění - sebevědomí, image novináře - struktura osobnosti (psychické vlastnosti osobnosti, výkonové vlastnosti) - schopnosti novináře (osobnosti-všeobecné schopnosti: inteligence, speciální / sociální schopnosti: empatie, asertivita, schopnost přesvědčovat, schopnost poslouchat) - tvořivost osobnosti novináře (typy kreativity, faktory kreativity, podmínky tvořivosti, překážky tvořivosti, řízení tvůrčích lidí, tvůrčí řízení) - temperament a charakter osobnosti novináře - motivace novináře - postoje novináře. - aktuální témata
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti. |
| Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kriticky myslet a aplikovat informace do marketingových komunikací. |
| Kriticky myslet a aplikovat informace do marketingových komunikací. |
| Think critically and apply information to marketing communications. |
| Think critically and apply information to marketing communications. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znalost předmětu studia psychologie médií |
| znalost předmětu studia psychologie médií |
| knowledge of the subject of media psychology |
| knowledge of the subject of media psychology |
| přehled historie psychologie médií |
| přehled historie psychologie médií |
| an overview of the media psychology history |
| an overview of the media psychology history |
| znalost aplikování psychologických teorii v mediální oblasti |
| znalost aplikování psychologických teorii v mediální oblasti |
| knowledge of the application of psychological theories in the media field |
| knowledge of the application of psychological theories in the media field |
| znalost kompetencí novináře/žurnalisty |
| znalost kompetencí novináře/žurnalisty |
| knowledge of the juounalist competencies |
| knowledge of the juounalist competencies |
| znalost osobnosti komunikátora médií |
| znalost osobnosti komunikátora médií |
| knowledge of the media personality communicator |
| knowledge of the media personality communicator |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti |
| analyzovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti |
| analyse the principles of positive psychology in the media/marketing field |
| analyse the principles of positive psychology in the media/marketing field |
| definovat kompetence žurnalisty |
| definovat kompetence žurnalisty |
| define the competencies of a journalist |
| define the competencies of a journalist |
| analyzovat historii psychologie médií |
| analyzovat historii psychologie médií |
| analyse the history of media psychology |
| analyse the history of media psychology |
| analyzovat vybrané médium/žurnalistu |
| analyzovat vybrané médium/žurnalistu |
| analyse a selected media/journalist |
| analyse a selected media/journalist |
| navrhnout komunikační aktivity s ohledem na typ média |
| navrhnout komunikační aktivity s ohledem na typ média |
| design communication activities concerning the type of media |
| design communication activities concerning the type of media |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Dill, Karen, ed. The Oxford handbook of media psychology. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 780195398809.
-
Chromý, Jan. Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem Praha, 2014. ISBN 9788087570197.
-
Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
-
Jirák, Jan; Köpplová, Barbora. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
-
Jirák, Jan; Pavličíková, Helena. Média pod lupou: (mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání. Praha: Powerprint, 2013. ISBN 9788087415702.
-
McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
|