|
Vyučující
|
-
Káčerková Eliška, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Základní souvislosti reklamy, propagace a marketingové komunikace, vznik reklamy. 3. Charakteristika reklamy ve vztahu ke středověkému vývoji lidské společnosti. 4. Historie reklamy v USA 5. Vývoj dalších forem marketingové komunikace. 6-8. Počátky novinové inzerce. 9.-10. Vliv technologických vynálezů na podobu reklamy, osobnosti oboru reklamy. 11. Počátky reklamního oboru na českém území. 12. Fenomén Baťa a jeho odraz v reklamě. 13. Vývoj reklamy u nás od druhé světové války do současnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza prezentace
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Pro absolvování předmětu nejsou specifikovány žádné předpoklady. |
| Pro absolvování předmětu nejsou specifikovány žádné předpoklady. |
| Výsledky učení |
|---|
| Studenti získají poznatky o historických souvislostech, které jim dají nadhled, potřebný nejen při analýze kampaní konkurence, ale i při tvorbě vlastních aktivit. Inspirativně při tvorbě propagačních prostředků by mělo působit i poznání prací osobností reklamního světa. |
| Studenti získají poznatky o historických souvislostech, které jim dají nadhled, potřebný nejen při analýze kampaní konkurence, ale i při tvorbě vlastních aktivit. Inspirativně při tvorbě propagačních prostředků by mělo působit i poznání prací osobností reklamního světa. |
| Student je schopen popsat počátky vývoje marketingových komunikací v antice. |
| Student je schopen popsat počátky vývoje marketingových komunikací v antice. |
| Student dokáže definovat jednotlivé části modelu 4V. |
| Student dokáže definovat jednotlivé části modelu 4V. |
| Student zná historické souvislosti základních nástrojů MK. |
| Student zná historické souvislosti základních nástrojů MK. |
| Student dokáže vyjmenovat vybrané osobnosti historie reklamy. |
| Student dokáže vyjmenovat vybrané osobnosti historie reklamy. |
| Student je schopen popsat historický vývoj vybraných světových značek. |
| Student je schopen popsat historický vývoj vybraných světových značek. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student se umí orientovat v základních technologických vynálezech, které znamenaly stěžejní milníky v historii MK. |
| Student se umí orientovat v základních technologických vynálezech, které znamenaly stěžejní milníky v historii MK. |
| Student je schopen kriticky uvažovat o moderních formách marketingových komunikací. |
| Student je schopen kriticky uvažovat o moderních formách marketingových komunikací. |
| Student dokáže využít znalostí historického vývoje značek pro kritické porovnání se současnými trendy. |
| Student dokáže využít znalostí historického vývoje značek pro kritické porovnání se současnými trendy. |
| Student dokáže zařadit jednotlivé formáty MK do relevantního historického období. |
| Student dokáže zařadit jednotlivé formáty MK do relevantního historického období. |
| Student dokáže rozpoznat využití motivů z věhlasných reklamních kampaních v současných reklamních komunikátech. |
| Student dokáže rozpoznat využití motivů z věhlasných reklamních kampaních v současných reklamních komunikátech. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
Hlouchová, Kateřina. Proměny československé reklamy 1918-1989. Brno: Václav Klemm, 2015. ISBN 978-80-87713-12-9.
-
HORŇÁK, Pavel. Reklama: teoreticko-historické aspekty reklamy a marketingovej komunikácie. Zlín: VeRBum, 2018. ISBN 978-80-87500-94-1.
-
KOTYZOVÁ, Pavla a Lenka HARANTOVÁ. Propagace firmy Baťa do roku 1939. Zlín : VeRBuM, 2015. ISBN 978-80-87500-70-5.
-
PAVLŮ, Dušan. Reklub 1927-1949: kapitoly z dějin československé reklamy. Praha: Professional Publishing, 2017. ISBN 978-80-88260-00-4.
-
RICHARDS, Jef I. A history of advertising: the first 300,000 years. Lanham: Rowman & Littlefield, 2022. ISBN 978-1-5381-4121-2.
-
SMITH, Ian Haydn. Filmové plakáty: ďejiny jednoho média. V Praze: Slovart, 2021. ISBN 978-80-7529-625-2.
-
TÁBORSKÝ, Ondřej a ČESÁLKOVÁ, Lucie. Spotřební imaginace státního socialismu: reklama v Československu 1948-1989. Praha: Národní muzeum, 2022. ISBN 978-80-7036-710-0.
-
TUNGATE, Mark. Adland: a global history of advertising. London: KoganPage, 2013. ISBN 978-0-7494-6431-8.
-
WITKOWSKI, Terrence H. Sources for advertising and marketing history at the McCracken Research Library, Buffalo Bill Center of the West. Journal of Historical Research in Marketing. Online, 2021.
|