Předmět: Psychologie v marketingové komunikaci

» Seznam fakult » FMK » KUMK
Název předmětu Psychologie v marketingové komunikaci
Kód předmětu KUMK/KPSYM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Reklamní modely, analýza reklamního komunikátu. 2. Definice základních psychologických pojmů ve vazbě na marketingovou komunikaci. 3. Možnosti uplatnění informacích o fungování kognitivních procesů (vnímání, pozornost)) v marketingové komunikaci. 4. Možnosti uplatnění informacích o fungování kognitivních procesů (učení, paměť) v marketingové komunikaci. 5. Možnosti uplatnění informacích o fungování emocí a motivace v marketingové komunikaci. 6. Psychologie barev a její využití v marketingové komunikaci. 7. Struktura osobnosti a její využití v marketingové komunikaci. 8. Persuaze, manipulace a etika v marketingové komunikaci. 9. Rozhodovací procesy, kognitivní zkratky. 10. Nudging, koncept behaviorální ekonomie, jeho využití v marketingové komunikaci. 11. Psychologické aspekty komunikačního procesu. 12. Využití psychologie při tvorbě jednotlivých prostředků marketingové komunikace. 13. Využití psychologických metod a technik při výzkumu účinnosti marketingové komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti.
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti.
Odborné dovednosti
Kriticky myslet a aplikovat informace do marketingových komunikací.
Kriticky myslet a aplikovat informace do marketingových komunikací.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Mít přehled o modelech analýzy reklam
Mít přehled o modelech analýzy reklam
Definovat strukturu osobnosti jako příjemce MK
Definovat strukturu osobnosti jako příjemce MK
Znalost forem persuasivního konání
Znalost forem persuasivního konání
Znalost nudge/pošťuchování
Znalost nudge/pošťuchování
Znalost výzkumných metod využívaných v psychologii reklamy
Znalost výzkumných metod využívaných v psychologii reklamy
Odborné dovednosti
Realizovat analýzu reklam podle vybraného teoretického modelu
Realizovat analýzu reklam podle vybraného teoretického modelu
Navrhnout komunikační kampaň využitím persuazivních apelů
Navrhnout komunikační kampaň využitím persuazivních apelů
Navrhnout komunikační kampaň využitím nudge/pošťuchování
Navrhnout komunikační kampaň využitím nudge/pošťuchování
Aplikovat výzkumnou metodu: rozhovor, dotazník, sémantický profil, projektivní metody
Aplikovat výzkumnou metodu: rozhovor, dotazník, sémantický profil, projektivní metody
Vytvořit prezentaci na zvolené téma opřené o odborné zdroje
Vytvořit prezentaci na zvolené téma opřené o odborné zdroje
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • CIALDINI, Robert B. Zbraně vlivu. Manipulativní techniky a jak se jim bránit. Brno: Jan Melvil, 2012. ISBN 9788087270325.
  • FENNIS, Bob M. a STROEBE, Wolfgang. The psychology of advertising. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2021. ISBN 978-0-367-34639-3.
  • KAHNEMAN, Daniel; SIBONY, Olivier a SUNSTEIN, Cass R. Šum. O chybách v lidském úsudku. Brno: Jan Melvil, 2021. ISBN 978805551481.
  • KRISHNA, Aradhna. Customer sense: how the 5 senses influence buying behavior. New York, NY: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 9780230341739.
  • LEVIN, John. Dark psychology: complete guide how to read and influence people, secret methods of persuasion, mind control, covert manipulation and NLP. USA: John Levin, 2020. ISBN 979-8614414047.
  • MATSUMOTO, David Ricky a JUANG, Linda P. Culture and psychology. Australia: Cengage Learning, 2017. ISBN 9781305648951.
  • MORIARTY, Sandra; MITCHELL, Nancy a WELLS, William. Advertising & IMC: Principles & Practice. Boston: Pearson, 2015. ISBN 978-0133506884.
  • PELSMACKER, Patrick de, Maggie GEUENS a Joeri van den BERGH. Marketing communications: a European perspective.. 2013. ISBN 9780273773221.
  • SANAK-KOSMOWSKA, Katarzyna a TILBURY, Jasper. Evaluating social media marketing: social proof and online buyer behaviour. Abingdon, Oxon: Routled, 2022. ISBN 9781003128052.
  • SCOTT, MEERMAN, David. The New Rules of Marketing & PR How to Use Social Media, Online Video, Mobile Applications, Blogs, News Releases, and Viral Marketing to Reach Buyers Directly. 2017. ISBN 978-1119362418.
  • STEVER, Gayle; GILES, David, J.; COHEN, David a MYERS, Mary E. Understanding media psychology. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. ISBN 978-0-367-51897-4.
  • THALER, R. H. Neočekávané chování: příběh behaviorální ekonomie. PRaha, 2017. ISBN 978-80-257-2121-6.
  • Vysekalová, Jitka. Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka. Praha : Grada, 2014. ISBN 9788024748436.
  • VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. Praha: Grada Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-3654-4.
  • WHEELER, Alina. Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Entire Branding Team. Hoboken, NJ: Wiley, 2018. ISBN 978-1118980828.
  • Zelinka, Stanislav. Psychologie a marketingové komunikace. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015. ISBN 9788074545290.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr