Vyučující
|
-
Šramová Blandína, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Psychologie médií - charakteristika, předmět zkoumání. 2. Aplikace psychologických teorii v mediální praxi. 3. Kompetence a vlastnosti novináře: (kompetence, psychické vlastnosti, bariéry výkonu povolání, kulturní determinace - mezilidské vztahy v pracovním prostředí). 4. Chování novináře: (prosociální chování, kooperativní chování, kompetitivní chování). 5. Osobnost novináře: (konflikt a jeho způsoby řešení, stres, jeho zvládání, sociální komunikace mimo pracovní prostředí, bariéry v komunikaci interního a externího charakteru). 6. Osobnost novináře ve vztahu ke bio-psycho-sociální determinace vývoje osobnosti. 7. "Já" koncept: sebevnímání - sebeuvědomění - sebevědomí, image novináře. 8. Struktura osobnosti (psychické vlastnosti osobnosti, výkonové vlastnosti). 9. Schopnosti novináře (osobnosti-všeobecné schopnosti: inteligence, speciální / sociální schopnosti: empatie, asertivita, schopnost přesvědčovat, schopnost poslouchat). 10. Tvořivost osobnosti novináře (typy kreativity, faktory kreativity, podmínky tvořivosti, překážky tvořivosti, řízení tvůrčích lidí, tvůrčí řízení). 11. Temperament a charakter osobnosti novináře. 12. Motivace novináře. 13. Postoje novináře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti. |
Analýzy, syntézy, dedukce, indukce, analogie, konvergence, abstrakce, komparace, kreativity, cílevědomosti. |
Odborné dovednosti |
---|
Kriticky myslet a aplikovat informace do marketingových komunikací. |
Kriticky myslet a aplikovat informace do marketingových komunikací. |
Think critically and apply information to marketing communications. |
Think critically and apply information to marketing communications. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost předmětu studia psychologie médií |
znalost předmětu studia psychologie médií |
knowledge of the subject of media psychology |
knowledge of the subject of media psychology |
přehled historie psychologie médií |
přehled historie psychologie médií |
an overview of the media psychology history |
an overview of the media psychology history |
znalost aplikování psychologických teorii v mediální oblasti |
znalost aplikování psychologických teorii v mediální oblasti |
knowledge of the application of psychological theories in the media field |
knowledge of the application of psychological theories in the media field |
znalost kompetencí novináře/žurnalisty |
znalost kompetencí novináře/žurnalisty |
knowledge of the juounalist competencies |
knowledge of the juounalist competencies |
znalost osobnosti komunikátora médií |
znalost osobnosti komunikátora médií |
knowledge of the media personality communicator |
knowledge of the media personality communicator |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti |
analyzovat principy pozitivní psychologie v mediální/marketingové oblasti |
analyse the principles of positive psychology in the media/marketing field |
analyse the principles of positive psychology in the media/marketing field |
definovat kompetence žurnalisty |
definovat kompetence žurnalisty |
define the competencies of a journalist |
define the competencies of a journalist |
analyzovat historii psychologie médií |
analyzovat historii psychologie médií |
analyse the history of media psychology |
analyse the history of media psychology |
analyzovat vybrané médium/žurnalistu |
analyzovat vybrané médium/žurnalistu |
analyse a selected media/journalist |
analyse a selected media/journalist |
navrhnout komunikační aktivity s ohledem na typ média |
navrhnout komunikační aktivity s ohledem na typ média |
design communication activities concerning the type of media |
design communication activities concerning the type of media |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
ALVAROVÁ, Alexandra. Průmysl lži: propaganda, konspirace a dezinformační válka. Praha: Stanislav Juhaňák ? Triton, 2022. ISBN 978-80-7684-056-0.
-
DILL, Karen E. (ed.). The Oxford handbook of media psychology. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 9780195398809.
-
Gilles, D. Psychologie médií. Grada, 2012. ISBN 9788024739212.
-
Hradiská, Elena. Psychológia médií. 1. vyd. Bratislava : Bratislavská vysoká škola práva ; Eurokódex, 2009. ISBN 978-80-89447-12-1.
-
Chromý, Jan. Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem Praha, 2014. ISBN 9788087570197.
-
Ježek, Vlastimil a Jirák, Jan. Média a my. Praha: Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-304-3.
-
Jirák, Jan; Köpplová, Barbora. Masová média. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
-
Jirák, Jan; Pavličíková, Helena. Média pod lupou: (mediální výchova jako téma celoživotního vzdělávání. Praha: Powerprint, 2013. ISBN 9788087415702.
-
Le Bon, Gustave. Psychologie davu. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1028-3.
-
McQuail, Denis. Žurnalistika a společnost. Praha: UK, Karolinum, 2016. ISBN 9788024630939.
-
STEVER, Gayle; GILES, David; COHEN, J. David a MYERS, Mary E. Understanding media psychology. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. ISBN 978-0-367-51897-4.
|