Vyučující
|
-
Bačuvčík Radim, doc. Ing. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Systematika metodologie vědy. 2. Možnosti a limity lidského poznání. 3. Základní myšlenkové postupy při tvorbě vědecké znalosti. 4. Dějiny metodologie vědy. 5. Významné osobnosti metodologie vědy. 6. Verifikace a falzifikace hypotéz. 7. Metody společenských věd. 8. Vývoj metod v oblasti kvalitativního a kvantitativního výzkumu. 9. Smíšený a kombinovaný výzkum. 10. Vědecké metody v oblasti výzkumu trhu a komunikace. 11. Uplatnění metod vědy v akademickém a komerčním výzkumu. 12. Tvorba vědeckého textu. 13. Možnosti uplatnění vědeckých metod v kvalifikačních pracích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
znalost možností a limitů vědeckého poznání |
znalost možností a limitů vědeckého poznání |
znalost vývoje uvažování o metodách vědeckého zkoumání |
znalost vývoje uvažování o metodách vědeckého zkoumání |
znalost hlavních osobností dějin metodologie vědy |
znalost hlavních osobností dějin metodologie vědy |
znalost principů pozitivismu, interpretativismu, realismu a dalších přístupů k interpretaci závěrů výzkumu |
znalost principů pozitivismu, interpretativismu, realismu a dalších přístupů k interpretaci závěrů výzkumu |
znalost možností uplatnění metod vědeckého výzkumu v oblasti marketingu a marketingové komunikace |
znalost možností uplatnění metod vědeckého výzkumu v oblasti marketingu a marketingové komunikace |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit různé pohledy na možnosti a omezení vědeckého zkoumání |
vysvětlit různé pohledy na možnosti a omezení vědeckého zkoumání |
aplikovat jednotlivé metody vědeckého zkoumání v oblasti marketingu a marketingové komunikace |
aplikovat jednotlivé metody vědeckého zkoumání v oblasti marketingu a marketingové komunikace |
sestavit design smíšeného výzkumu |
sestavit design smíšeného výzkumu |
zvolit strategii kvalitativního a/nebo kvantitativního výzkumu pro konkrétní situaci |
zvolit strategii kvalitativního a/nebo kvantitativního výzkumu pro konkrétní situaci |
interpretovat závěry výzkumu v duchu jednotlivých přístupů (pozitivismus, interpretativismus) |
interpretovat závěry výzkumu v duchu jednotlivých přístupů (pozitivismus, interpretativismus) |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
BRUUN, Hans, Henrik. Science, values and politics in Max Webers methodology. London: Routledge, 2016. ISBN 0754645290.
-
Bryman, Alan. Social research methods. Fifth edition. Oxford: Oxford University Press, 2016. ISBN 9780199689453.
-
CARR, Deborah S., BOYLE, Elizabeth H., CORNWELL, Benjamin, CORREL, Shelley J., CROSNOE, Robert, FREESE, Jeremy, & Mary C. WATERS. The art and science of social research. 2018. ISBN 978-0393911589.
-
CARR, Deborah S.; BOYLE HEGER, Elisabeth; CORNWELL, Benjamin; CORRELL, Shelley; CROSNOE, Robert et al. The art and science of social research: Deborah Carr, Elizabeth Heger Boyle, Benjamin Cornwell, Shelley Correll, Robert Crosnoe, Jeremy Freese, Mary C. Waters. New York: W.W. Norton & Company, 2021. ISBN 978-0-393-42820-9.
-
EGER, Ludvík a EGEROVÁ, Dana. Metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1108-5.
-
FLICK, Uwe. Introducing research methodology: thinking your way through your research project. Los Angeles: SAGE, 2020. ISBN 978-1-5264-9693-5.
-
FREESE Jeremy a WATERS, Mary C. The art and science of social research. New York: W.W. Norton & Company, 2021. ISBN 978-0-393-42820-9.
-
Loseke, D. R. Methodological Thinking Basic Principles of Social Research Design. Thousand Oaks, CA: Sage, 2016.
-
LOSEKE, Donileen R. Methodological thinking: basic principles of social research design. Los Angeles: SAGE, 2017. ISBN 9781506304717.
-
Ochrana, F. Metodologie vědy. Praha: Karolinum, 2009.
-
Ochrana, František. Methodology of science : an introduction. Praha, 2012. ISBN 9788024619828.
-
Ochrana, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 78-80-246-4200-0.
-
Ochrana, František. Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2380-1.
-
OCHRANA, František. Paradigma, výzkumný program a přístupy ve vědeckém zkoumání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5355-6.
-
TERRY, Gareth a HAYFIELD, Nikki. Essentials of thematic analysis. Washington, DC: American Psychological Association. Essentials of qualitative methods, 2021. ISBN 978-1-4338-3557-5.
-
WALLIMAN, Nicholas. Research methods: the basics. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. ISBN 978-0-367-69408-1.
|