Předmět: Marketing služeb

» Seznam fakult » FMK » KUMK
Název předmětu Marketing služeb
Kód předmětu KUMK/KMASL
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Juříková Martina, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojetí a význam terciárního sektoru, význam a vývoj marketingu služeb, vlastnosti služeb a jejich vliv na marketingové řízení firmy. 2. Metody a techniky marketingového výzkumu ve službách. 3.-5. Strategické plánování ve službách: informační, analytická, strategická, taktická a kontrolní fáze procesu, situační a portfolio analýzy, volba strategického přístupu k cílovým trhům, význam poslání a dílčích strategických dokumentů ve službách. 6. Design thinking a jeho využití při designování služeb. 7.-8. Specifika marketingového mixu (4P) ve službách. 9.-11. Nadstavbové prvky marketingového mixu služeb (lidé, materiální prostředí a procesy) a význam jejich řízení a kontroly v jednotlivých oblastech služeb. 12.-13. Aplikace marketingu v různých odvětvích služeb - limity, trendy, příležitosti.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat odlišnosti marketingového řízení služeb od hmotných produktů
vyjmenovat odlišnosti marketingového řízení služeb od hmotných produktů
definovat význam a fáze marketingového strategického řízení ve službách
definovat význam a fáze marketingového strategického řízení ve službách
charakterizovat design thinking a jeho význam v řízení služeb
charakterizovat design thinking a jeho význam v řízení služeb
charakterizovat prvky marketingového mixu služeb
charakterizovat prvky marketingového mixu služeb
objasnit podstatu "nadstavbových prvků" marketingového mixu služeb
objasnit podstatu "nadstavbových prvků" marketingového mixu služeb
Odborné dovednosti
aplikovat tradiční i moderní přístupy k tvorbě marketingové strategie služeb
aplikovat tradiční i moderní přístupy k tvorbě marketingové strategie služeb
formulovat poslání (mise), vize a strategické cíle služeb
formulovat poslání (mise), vize a strategické cíle služeb
sestavit marketingový plán služeb
sestavit marketingový plán služeb
vytvořit komunikační strategii služeb se zohledněním vlastností služeb
vytvořit komunikační strategii služeb se zohledněním vlastností služeb
použít design thinkingové techniky při vývoji nové služby
použít design thinkingové techniky při vývoji nové služby
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • HAKSEVER, Cengiz a Barry RENDER. Service and operations management. 2018. ISBN 9789813209442.
  • JAUHARI, Vinnie a DUTTA, Kirti. Services marketing: text and cases. Second edition. New Delhi: Oxford University Press, 2017. ISBN 9780199456161.
  • Juříková, Martina. Marketing služeb. Zlín: UTB, OA a VOŠE Zlín, 2014. ISBN 978-80-7454-375-3.
  • KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan a SETIAWAN, Iwan. Marketing 5.0: technology for humanity. Hoboken: John Wiley, 2021. ISBN 978-1-119-66851-0.
  • PENIN, Lara. An Introduction to Service Design: Designing the Invisible. 2018. ISBN 978-1472572585.
  • VANÍČEK, Jiří. Marketing služeb a cestovního ruchu. Opava, 2013. ISBN 978-80-7248-870-4.
  • Vaštíková, M. Marketing služeb: efektivně a moderně. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5037-8.
  • WIRTZ, Jochen a LOVELOCK, Christopher H. Services marketing: people, technology, strategy. Ninth edition. New Jersey: World Scientific, 2022. ISBN 978-1-944659-82-0.
  • WIRTZ, Jochen. Winning in service markets: success through people, technology and strategy. Hackensack: World Scientific, 2017. ISBN 978-1-944659-05-9.
  • ZEITHAML, Valarie A.; BITNER, Mary Jo a GREMLER, Dwayne D. Services marketing: integrating customer focus across the firm. Seventh edition. New York: McGraw-Hill Education, 2018. ISBN 978-1-260-08352-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr