Předmět: Cross-Cultural Communication

» Seznam fakult » FMK » KUMK
Název předmětu Cross-Cultural Communication
Kód předmětu KUMK/KCCUC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina, Čeština, Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Weberová Dagmar, doc. PhDr. Ph.D., MBA.
Obsah předmětu
1. Terminologické vymezení pojmu kultura a interkulturní komunikace. 2. Typy kultury. 3. Komunikace jako prvek kultury. 4. Interkulturní komunikace a kontext. 5. Kulturní dimenze (G. Hofstede, F. Trompenaars, E. T. Hall). 6. Dimenze času. 7. Časoprostorová komprese. 8. Bariéry interkulturní komunikace, etnocentrizmus, kulturní relativizmus, kulturní šok. 9. Jazyk jako komunikační bariéra. 10. Neverbální komunikace. 11. Multikulturalizmus. 12. Interkulturní kompetence a jejich rozvoj. 13. Kulturní inteligence.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Výsledky učení
Student umí definovat pojmy verbální a neverbální komunikace, kultura, mezikulturní a interkulturní komunikace.
Student umí definovat pojmy verbální a neverbální komunikace, kultura, mezikulturní a interkulturní komunikace.
Student umí vysvětlit základní modely kultury a modely kulturních dimenzí.
Student umí vysvětlit základní modely kultury a modely kulturních dimenzí.
Student umí vysvětlit pojem kulturní inteligence a vyjmenovat její komponenty.
Student umí vysvětlit pojem kulturní inteligence a vyjmenovat její komponenty.
Student umí vyjmenovat a vysvětlit bariéry v interkulturní komunikaci.
Student umí vyjmenovat a vysvětlit bariéry v interkulturní komunikaci.
Student umí vysvětlit pojem akulturace v souvislosti s migrací lidstva a kontaktu různých kultur.
Student umí vysvětlit pojem akulturace v souvislosti s migrací lidstva a kontaktu různých kultur.
Odborné dovednosti
Student dovede vytvořit inkluzivní, vstřícné prostředí, ve kterém se se všemi zachází slušně a s respektem.
Student dovede vytvořit inkluzivní, vstřícné prostředí, ve kterém se se všemi zachází slušně a s respektem.
Student dovede porovnat kulturní hodnoty příslušníků různých kultur a identifikovat kulturní pododbnosti a rozdíly.
Student dovede porovnat kulturní hodnoty příslušníků různých kultur a identifikovat kulturní pododbnosti a rozdíly.
Student je schopen úspěšně a efektivně komunikovat s příslušníky jiných kultur.
Student je schopen úspěšně a efektivně komunikovat s příslušníky jiných kultur.
Student je schopen úspěšně působit v multikulturním prostředí.
Student je schopen úspěšně působit v multikulturním prostředí.
Student dovede rozvíjet svoji kulturní inteligenci a chovat se vhodně v různých interkulturních situacích.
Student dovede rozvíjet svoji kulturní inteligenci a chovat se vhodně v různých interkulturních situacích.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • JANDT, Fred, Edmund. An Introduction to Intercultural Communication. Identities in a Global Community.. 2017. ISBN 9781506390727.
  • LEN-RÍOS, María E. a PERRY, Earnest L. (ed.). Cross-cultural journalism and strategic communication: storytelling and diversity. London: Routledge, 2020. ISBN 978-1-138-59521-7.
  • Lewis, Richard D. When Cultures Collide. Nicholas Brealey Publishing, 2018. ISBN 978-1-473-68482-9.
  • Shiraev, E. B. & Levy, D. A. Cross-Cultural Psychology. New York, 2021. ISBN 978-0-367-19939-5.
  • SWEENEY, Paul D. a MCFARLIN, Dean B. International management: strategic opportunities and cultural challenges. 5th ed. New York: Routledge, 2015. ISBN 9780203406496.
  • Thomas, David C.; Inkson, Kerr. Cultural intelligence: surviving and thriving in the global village. Oakland: BK Berrett-Koehler Publishers, Inc., a BK Business book, 2017. ISBN 9781626568655.
  • Trompenaars, F. - Hampden-Turner, C. Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business. 2012. ISBN 978-0-07-177308-9.
  • VESCOVI, Tiziano, ed. Cross-cultural marketing- European perspectives. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2022. ISBN 978-1-80088-976-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr