Vyučující
|
-
Weberová Dagmar, doc. PhDr. Ph.D., MBA.
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristika globalizace. 2. Globální aspekty vývoje současného světa, globalizační počátky, vznik nové světové reality, charakteristika globalizačních procesů ve světě - ekonomika, kultura, národní zájmy, nadnárodní celky. 3. Historie globalizace. 4. Analýza procesu přistupování ČR do nadnárodního uskupení EU - věcné a komunikační aspekty problematiky, národní stát nebo nadnárodní celek - jaké síly hrají v polaritě názorů, vznik nové kultury, interkulturní komplikace, nebo vznik nové kultury. 5. Mezinárodní ekonomické tendence - nové jevy v marketingu a nový obraz budoucnosti, charakteristika hlavních hybných sil nadnárodních ekonomických uskupení, proces koncentrace a monopolizace, alokace kapitálu - komunikace tematiky a možnosti spotřebitelské sféry bránit se negativním aspektům ekonomické globalizace. 6. Bohatství a chudoba - dvě stránky jedné globalizace, sociální hnutí a možnost pomoci - role komerční i sociální marketingové komunikace. 7. Vzdělání jako právo veřejnosti nebo povinnost státu k veřejnosti - mýtus levné nevzdělané pracovní síly, přístup ke vzdělání a požadavky vzdělanosti jako conditio sine qua non dalšího harmonického společenského rozvoje. 8. Ekologie jako ústřední téma antiglobalizačních střetů - kde je pravda a čí zájmy jsou v centru pozornosti- Kjótský protokol a nejednoznačnost současného stavu. 9. Výroba spotřebního zboží a role marketingové komunikace v přípravě a formování spotřebitelské poptávky. 10. Značky a jejich role novodobých ikon světa - pirátské napodobeniny jako rub jedné mince, jsou celebrity novými ikonami globalizovaného světa? Product placement jako nová forma seriózní nabídky. 11. Konkurenceschopnost jako centrální průsečík korporátních zájmů - benchmarking jako nástroj poznání aktuálního stavu. 12. Změna mediálního světa, nástup IT, komunikační sítě, chaos versus nový informační řád. 13. Reklama - změna postavení reklamy v systému marketingové komunikace, nástup nových komunikačních kategorií v rámci MK.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Globalizace |
Globalizace |
Homogenizace potřeb spotřebitelů |
Homogenizace potřeb spotřebitelů |
Globální marketingové komunikace |
Globální marketingové komunikace |
Globální spotřebitelská kultura |
Globální spotřebitelská kultura |
Historie globalizace |
Historie globalizace |
Odborné dovednosti |
---|
Definovat globalizaci, vysvětlit její výhody a nevýhody |
Definovat globalizaci, vysvětlit její výhody a nevýhody |
Vysvětlit homogenizační tendence v spotřebitelském chování |
Vysvětlit homogenizační tendence v spotřebitelském chování |
Pochopit roli marketingových komunikací v globalizačním procesu |
Pochopit roli marketingových komunikací v globalizačním procesu |
Vysvětlit globální spotřebitelskou kulturu |
Vysvětlit globální spotřebitelskou kulturu |
Získat přehled o historii globalizace |
Získat přehled o historii globalizace |
Doporučená literatura
|
-
COWHEY, Peter F.; ARONSON, Jonathan David a ABELSON, Donald. Transforming global information and communication markets: the political economy of innovation. Information revolution and global politics. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2009. ISBN 9780262255066.
-
KITCHEN, Philip J. Integrated marketing communications: a global brand-driven approach. 2nd ed. 2021. Cham: Palgrave Macmillan, 2022. ISBN 978-3-030-76415-9.
-
KOTABE, Masaaki a HELSEN, Kristiaan. Global marketing management. Ninth edition. Hoboken, NJ: Wiley, 2023. ISBN 978-1-119-88876-5.
-
MILANOVIC, Branko. Global Inequality. A New Approach for the Age of Globalization. 2016. ISBN 978-0674-73713-6.
-
MOOIJ, Marieke de. Global marketing and advertising: Understanding cultural paradoxes. 6th Edition. SAGE Publications Ltd., 2021. ISBN 1529732506.
-
SORRELLS, Kathryn; SEKIMOTO, Sachi. Globalizing Intercultural Communication: A Reader. California: SAGE Publications, 2016. ISBN 9781452299334.
-
Steger, Mangred B. Globalization. A Very Short Introduction. Oxford : Oxford University Press, 2017. ISBN 978-0-1987-7955-1.
|