|
Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Filozofie?! K čemu je to dobré? 2. Jaký je rozdíl mezi západním a východním myšlením? 3.-4. Co je to svět? 5. Co děláme, když mluvíme? 6. Existuje čas? 7. Máme svobodnou vůli? 8.-9. Jak víme, že něco víme? 10. Co je to pravda? 11.-12. Jaké je nejlepší společenské uspořádání? 13. Co je ještě umění?
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základní znalosti o filozofii - na úrovni střední školy |
| Základní znalosti o filozofii - na úrovni střední školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat základní filosofické disciplíny. |
| vyjmenovat základní filosofické disciplíny. |
| vysvětlit podstatu vybraných problémů ontologie (např. problematika času, svobodné vůle, problému univerzálií atd.) |
| vysvětlit podstatu vybraných problémů ontologie (např. problematika času, svobodné vůle, problému univerzálií atd.) |
| vysvětlit podstatu vybraných problémů epistemologie (např. problematika poznávání, nespolehlivosti smyslů, pravdivostních paradoxů atd.) |
| vysvětlit podstatu vybraných problémů epistemologie (např. problematika poznávání, nespolehlivosti smyslů, pravdivostních paradoxů atd.) |
| vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie společnosti (např. otázka po nejlepším společenském uspořádání, vzniku lidské společnosti, existencialismu atd.) |
| vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie společnosti (např. otázka po nejlepším společenském uspořádání, vzniku lidské společnosti, existencialismu atd.) |
| vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie vědy (např. rozdíl mezi západním a východním myšlením, souvislost filosofie s fyzikou atd.) |
| vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie vědy (např. rozdíl mezi západním a východním myšlením, souvislost filosofie s fyzikou atd.) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně rozvažovat nad vybranými problémy filosofie. |
| samostatně rozvažovat nad vybranými problémy filosofie. |
| zaujmout kritický postoj k zdánlivě samozřejmému. |
| zaujmout kritický postoj k zdánlivě samozřejmému. |
| vytvořit konstruktivní definice. |
| vytvořit konstruktivní definice. |
| ocenit lépe historický i soudobý význam filosofie pro vědecký pokrok |
| ocenit lépe historický i soudobý význam filosofie pro vědecký pokrok |
| rozlišovat mezi západní a východní vzdělaností |
| rozlišovat mezi západní a východní vzdělaností |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Přednášení |
| Analýza textu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
BLECHA, Ivan. Filosofický slovník. Olomouc: Fin, 1995. ISBN 80-7182-014-8.
-
Blecha, Ivan. Filosofie. 4., opr. a rozš. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-147-0.
-
BRÁZDA, Radim. Filozofové ve městě. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9826-8.
-
Fisher, A.; Tallant, J. How to get Philosophy Student talking. Routlege, 2016. ISBN 9781138827875.
-
HLAVINKA, Pavel. Dějiny filosofie. Praha: Stanislav Juhaňák ? Triton, 2021. ISBN 978-80-7684-013-3.
-
JOHANNES ROHBECK. Philosophy of Globalization. 2018. ISBN 9783110544671.
-
LAW, Stephen. Filozofická gymnastika: 25 krátkých myšlenkových dobrodružství. Praha: Argo, 2007. ISBN 978-80-86569-84-0.
-
Payne, Russ W. An Introduction to Philosophy. Bccampus, 2023.
-
Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha : Dokořán, 2008. ISBN 978-80-7363-192-5.
|