Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Filozofie?! K čemu je to dobré? 2. Jaký je rozdíl mezi západním a východním myšlením? 3.-4. Co je to svět? 5. Co děláme, když mluvíme? 6. Existuje čas? 7. Máme svobodnou vůli? 8.-9. Jak víme, že něco víme? 10. Co je to pravda? 11.-12. Jaké je nejlepší společenské uspořádání? 13. Co je ještě umění?
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza textu
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny |
Předpoklady nejsou stanoveny |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat základní filosofické disciplíny. |
vyjmenovat základní filosofické disciplíny. |
vysvětlit podstatu vybraných problémů ontologie (např. problematika času, svobodné vůle, problému univerzálií atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů ontologie (např. problematika času, svobodné vůle, problému univerzálií atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů epistemologie (např. problematika poznávání, nespolehlivosti smyslů, pravdivostních paradoxů atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů epistemologie (např. problematika poznávání, nespolehlivosti smyslů, pravdivostních paradoxů atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie společnosti (např. otázka po nejlepším společenském uspořádání, vzniku lidské společnosti, existencialismu atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie společnosti (např. otázka po nejlepším společenském uspořádání, vzniku lidské společnosti, existencialismu atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie vědy (např. rozdíl mezi západním a východním myšlením, souvislost filosofie s fyzikou atd.) |
vysvětlit podstatu vybraných problémů filosofie vědy (např. rozdíl mezi západním a východním myšlením, souvislost filosofie s fyzikou atd.) |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně rozvažovat nad vybranými problémy filosofie. |
samostatně rozvažovat nad vybranými problémy filosofie. |
zaujmout kritický postoj k zdánlivě samozřejmému. |
zaujmout kritický postoj k zdánlivě samozřejmému. |
vytvořit konstruktivní definice. |
vytvořit konstruktivní definice. |
ocenit lépe historický i soudobý význam filosofie pro vědecký pokrok |
ocenit lépe historický i soudobý význam filosofie pro vědecký pokrok |
rozlišovat mezi západní a východní vzdělaností |
rozlišovat mezi západní a východní vzdělaností |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BLECHA, Ivan. Filosofický slovník. Olomouc: Fin, 1995. ISBN 80-7182-014-8.
-
Blecha, Ivan. Filosofie. 4., opr. a rozš. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-147-0.
-
BRÁZDA, Radim. Filozofové ve městě. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9826-8.
-
Fisher, A.; Tallant, J. How to get Philosophy Student talking. Routlege, 2016. ISBN 9781138827875.
-
HLAVINKA, Pavel. Dějiny filosofie. Praha: Stanislav Juhaňák ? Triton, 2021. ISBN 978-80-7684-013-3.
-
JOHANNES ROHBECK. Philosophy of Globalization. 2018. ISBN 9783110544671.
-
LAW, Stephen. Filozofická gymnastika: 25 krátkých myšlenkových dobrodružství. Praha: Argo, 2007. ISBN 978-80-86569-84-0.
-
Payne, Russ W. An Introduction to Philosophy. Bccampus, 2023.
-
Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha : Dokořán, 2008. ISBN 978-80-7363-192-5.
|