|
Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Rozdělení etiky a základní pojmy. 2. Metaetika. 3. Normativní etika. 4. Morální strategie: Konsekvencialismus. 5. Morální strategie: Deontologie. 6. Morální strategie: Etika ctnosti. 7.-8. Deskriptivní etika. 9. Moral Decision-making Process. 10. Evoluční zdůvodnění morálky. 11.-12. Neuroetika. 13. "Něco je špatně" - psychopati a morální slepota.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 7 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Základní znalosti o filozofii a etice - na úrovni střední školy |
| Základní znalosti o filozofii a etice - na úrovni střední školy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| klasifikovat základní etické disciplíny. |
| klasifikovat základní etické disciplíny. |
| vysvětlit význam metaetiky pro morální teorii. |
| vysvětlit význam metaetiky pro morální teorii. |
| formulovat základní morální strategie (normativní teorie). |
| formulovat základní morální strategie (normativní teorie). |
| vysvětlit základní koncepty deskriptivní etiky (J. Haidt). |
| vysvětlit základní koncepty deskriptivní etiky (J. Haidt). |
| představit důvody smysluplnosti neurověd pro etické tázání. |
| představit důvody smysluplnosti neurověd pro etické tázání. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišovat mezi hodnotícími větami morálními a non-morálními. |
| rozlišovat mezi hodnotícími větami morálními a non-morálními. |
| zařadit se na škále morálních přístupů mezi deontologii a konsekvencialismus. |
| zařadit se na škále morálních přístupů mezi deontologii a konsekvencialismus. |
| více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům. |
| více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům. |
| aplikovat některý z normativních přístupů na dané morální dilema (trolley problem, Heinzovo dilema atd.). |
| aplikovat některý z normativních přístupů na dané morální dilema (trolley problem, Heinzovo dilema atd.). |
| formulovat eticky relevantní myšlenkový experiment. |
| formulovat eticky relevantní myšlenkový experiment. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
BLACKBURN, Simon. Etika: velmi stručný úvod. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5194-1.
-
Brázda, Radim. Ethicum. Zlín: VeRBuM, 2010. ISBN 978-80-904273-9-6.
-
CAHN, S. M. a FORCEHIMES, A. T. Foundations of Moral Philosophy. Oxford University Press, 2019. ISBN 9780190623074.
-
CAHN, Steven M. a MARKIE, Peter , ed. Ethics: history, theory, and contemporary issues. New York: Oxford university press, 2020. ISBN 978-0-19-094955-6.
-
HAIDT, J. Joseph. C. Intuitive Ethics: How Innately Prepared Intuitions Generate Culturally Variable Virtues. Daedalus, 2004.
-
Haidt, Jonathan. The Righteous Mind: Why Good People Are Divided by Politics and Religion. New York: Pantheon, 2012. ISBN 0307455777.
-
HARRIS, Sam. The Moral Landscape: How Science Can Determine Human Values. 2010. ISBN 978-1-4391-7121-9.
-
MCKINLEY, Mary M., ed. Ethics in marketing and communications: towards a global perspective. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2012. ISBN 9780230358553.
-
Precht, Richard David. Kdo jsem?. Vyd. 1. Praha : Ikar, 2010. ISBN 978-80-249-1306-3.
-
SHAFER-LANDAU, Russ. A concise introduction to ethics. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 978-0-19-005817-3.
|