|
Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
-
Weberová Dagmar, doc. PhDr. Ph.D., MBA.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Teoretické východisko sémiotiky. 2. Hlavní představitelé sémiotiky a sémiotické výzkumné metody. 3. Komunikační proces z pohledu umění, médií a reklamy. 4. Budování značky a strategické řízení značky. 5. Logo, jeho prostředky vyjádření a výrazu. 6. Designový manuál - aplikace loga a vizuálních prvků značky do praxe. 7. Syntaxe tištěné a audiovizuální reklamy - hlavní rysy tištěné a audiovizuální reklamy, jejich charakteristika. 8. Sémantika reklamy - emoce v reklamě, žánr v reklamě. 9. Intertextualita v reklamě - umělecká díla a jejich funkční využití při tvorbě reklamních sdělení. 10. Mýty, bajky, pověsti, pověry a pohádky v reklamě. 11. Osobnost značky - archetypy značky, systém tvorby značky a mýtů. 12. Náboženské symboly a biblické příběhy v reklamě. 13. Komiksové postavy v reklamě.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| vyjmenovat hlavní představitele dějin sémiotiky a popsat jejich teoretická východiska |
| vyjmenovat hlavní představitele dějin sémiotiky a popsat jejich teoretická východiska |
| definovat základní pojmy sémiotiky |
| definovat základní pojmy sémiotiky |
| popsat výzkumné metody sémiotiky |
| popsat výzkumné metody sémiotiky |
| vysvětlit proces analýzy reklamních komunikátů za pomoci sémiotiky |
| vysvětlit proces analýzy reklamních komunikátů za pomoci sémiotiky |
| vysvětlit aplikaci výzkumných metod sémiotiky do reklamní praxe |
| vysvětlit aplikaci výzkumných metod sémiotiky do reklamní praxe |
| Odborné dovednosti |
|---|
| reflektovat přehled dějin sémiotiky |
| reflektovat přehled dějin sémiotiky |
| využívat základní nástroje sémiotiky v procesu tvorby komunikační strategie |
| využívat základní nástroje sémiotiky v procesu tvorby komunikační strategie |
| analyzovat reklamní komunikáty za pomoci sémiotiky |
| analyzovat reklamní komunikáty za pomoci sémiotiky |
| aplikovat výzkumné metody sémiotiky do reklamní praxe |
| aplikovat výzkumné metody sémiotiky do reklamní praxe |
| implementovat teorii sémiotiky do procesu návrhu a tvorby reklamní kampaně |
| implementovat teorii sémiotiky do procesu návrhu a tvorby reklamní kampaně |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
BATKO, Andrzej. The art of persuasion: the language of influence and manipulation. Gliwice: One Press, 2017. ISBN 9781520723105.
-
Bignell, Jonathan. Media semiotics : an introduction. 2nd ed. Manchester ; New York : Manchester University Press, 2002. ISBN 978-0-7190-6205-6.
-
DANESI, Marcel. Understaning media semiotics. London: Bloomsbury academic, 2019. ISBN 978-1-350-06416-4.
-
GALKOWSKI, Artur & KOPYTOWSKA Monika. Current Perspectives in Semiotics.Signs, Signification, and Communication. Berlin: Peter Lang GmbH, 2018. ISBN 3631744307.
-
GRAVELLS, Jane. Semiotics and Verbal Texts: How the News Media Construct a Crisis. London: Palgrave Macmillan UK, 2017.
-
CHANDLER, Daniel. Semiotics: The Basics: The Basics (4th ed.). 2022. ISBN 978036772653.
-
LAWES, Rachel. Using semiotics in marketing: how to achieve consumer insight for brand growth and profits. London: Kogan Page, 2023. ISBN 9781398607644.
-
WHEELER, Alina. Designing brand identity: an essential guide for the entire branding team. Hoboken: Wiley, 2013. ISBN 978-0470401422.
|