Předmět: Methodology of Science

» Seznam fakult » FMK » KUMK
Název předmětu Methodology of Science
Kód předmětu KUMK/EMETS
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina, Angličtina, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bačuvčík Radim, doc. Ing. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- systematika metodologie vědy; - možnosti a limity lidského poznání; - základní myšlenkové postupy při tvorbě vědecké znalosti; - dějiny metodologie vědy; - významné osobnosti metodologie vědy; - verifikace a falzifikace hypotéz; - metody společenských věd; - vývoj metod v oblasti kvalitativního a kvantitativního výzkumu; - smíšený a kombinovaný výzkum; - vědecké metody v oblasti výzkumu trhu a komunikace; - uplatnění metod vědy v akademickém a komerčním výzkumu; - tvorba vědeckého textu; - možnosti uplatnění vědeckých metod v kvalifikačních pracích.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza textu
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Výsledky učení
znalost možností a limitů vědeckého poznání
znalost možností a limitů vědeckého poznání
znalost vývoje uvažování o metodách vědeckého zkoumání
znalost vývoje uvažování o metodách vědeckého zkoumání
znalost hlavních osobností dějin metodologie vědy
znalost hlavních osobností dějin metodologie vědy
znalost principů pozitivismu, interpretativismu, realismu a dalších přístupů k interpretaci závěrů výzkumu
znalost principů pozitivismu, interpretativismu, realismu a dalších přístupů k interpretaci závěrů výzkumu
znalost možností uplatnění metod vědeckého výzkumu v oblasti marketingu a marketingové komunikace
znalost možností uplatnění metod vědeckého výzkumu v oblasti marketingu a marketingové komunikace
Odborné dovednosti
vysvětlit různé pohledy na možnosti a omezení vědeckého zkoumání
vysvětlit různé pohledy na možnosti a omezení vědeckého zkoumání
aplikovat jednotlivé metody vědeckého zkoumání v oblasti marketingu a marketingové komunikace
aplikovat jednotlivé metody vědeckého zkoumání v oblasti marketingu a marketingové komunikace
sestavit design smíšeného výzkumu
sestavit design smíšeného výzkumu
zvolit strategii kvalitativního a/nebo kvantitativního výzkumu pro konkrétní situaci
zvolit strategii kvalitativního a/nebo kvantitativního výzkumu pro konkrétní situaci
interpretovat závěry výzkumu v duchu jednotlivých přístupů (pozitivismus, interpretativismus)
interpretovat závěry výzkumu v duchu jednotlivých přístupů (pozitivismus, interpretativismus)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • BRUUN, Hans, Henrik. Science, values and politics in Max Webers methodology. London: Routledge, 2016. ISBN 0754645290.
  • Bryman, Alan. Social research methods. Fifth edition. Oxford: Oxford University Press, 2016. ISBN 9780199689453.
  • CARR, Deborah S.; BOYLE HEGER, Elisabeth; CORNWELL, Benjamin; CORRELL, Shelley; CROSNOE, Robert et al. The art and science of social research: Deborah Carr, Elizabeth Heger Boyle, Benjamin Cornwell, Shelley Correll, Robert Crosnoe, Jeremy Freese, Mary C. Waters. New York: W.W. Norton & Company, 2021. ISBN 978-0-393-42820-9.
  • FLICK, Uwe. Introducing research methodology: thinking your way through your research project. Los Angeles: SAGE, 2020. ISBN 978-1-5264-9693-5.
  • FREESE Jeremy a WATERS, Mary C. The art and science of social research. New York: W.W. Norton & Company, 2021. ISBN 978-0-393-42820-9.
  • LOSEKE, Donileen R. Methodological thinking: basic principles of social research design. Los Angeles: SAGE, 2017. ISBN 9781506304717.
  • TERRY, Gareth a HAYFIELD, Nikki. Essentials of thematic analysis. Washington, DC: American Psychological Association. Essentials of qualitative methods, 2021. ISBN 978-1-4338-3557-5.
  • WALLIMAN, Nicholas. Research methods: the basics. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. ISBN 978-0-367-69408-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr