Vyučující
|
-
Weberová Dagmar, doc. PhDr. Ph.D., MBA.
|
Obsah předmětu
|
1. Globální aspekty vývoje současného světa, počátky globalizace, vznik nové světové reality. Charakteristika globalizačních procesů ve světě ? ekonomika, kultura, národní zájmy, nadnárodní celky. 2.-3. Analýza přistoupení České republiky k nadnárodnímu seskupení EU ? faktické a komunikační aspekty problematiky. Národní stát nebo nadnárodní celek ? jaké síly působí v polaritě názorů. Vznik nové kultury. Mezikulturní komplikace nebo vznik nové kultury? 4. Mezinárodní ekonomické trendy ? nové jevy v marketingu a nový obraz budoucnosti. Charakteristika hlavních hnacích sil nadnárodních ekonomických seskupení, proces koncentrace a monopolizace, alokace kapitálu ? komunikace tématu a možnosti spotřebitelské sféry bránit se negativním aspektům ekonomické globalizace. 5. Bohatství a chudoba ? dva aspekty jedné globalizace, sociální hnutí a možnost pomoci ? role komerční a sociální marketingové komunikace 6. Vzdělání jako veřejné právo nebo veřejná povinnost? Mýtus levné nevzdělané pracovní síly, přístup ke vzdělání a požadavky na vzdělání jako conditio sine qua non dalšího harmonického sociálního rozvoje. 7.-8. Ekologie jako ústřední téma protiglobalizačních střetů ? kde je pravda a čí zájmy jsou v centru pozornosti? Kjótský protokol a nejednoznačnost současné situace. 9. Výroba spotřebního zboží a role marketingové komunikace při přípravě a formování spotřebitelské poptávky. 10. Značky a jejich role jako moderních ikon světa ? pirátské napodobeniny jako druhá strana mince. Jsou celebrity novými ikonami globalizovaného světa? Produktová reklama jako nová forma seriózní nabídky? 11. Konkurenceschopnost jako ústřední bod střetu zájmů firem ? benchmarking jako nástroj k poznání aktuálního stavu 12. Měnící se svět médií, nástup IT, komunikační sítě, chaos versus nová pravidla pro informace? 13. Reklama jako povolená lež? Změna postavení reklamy v systému marketingové komunikace, vznik nových komunikačních kategorií v rámci MC.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Globalizace |
Globalizace |
Homogenizace potřeb spotřebitelů |
Homogenizace potřeb spotřebitelů |
Globální marketingové komunikace |
Globální marketingové komunikace |
Globální spotřebitelská kultura |
Globální spotřebitelská kultura |
Historie globalizace |
Historie globalizace |
Odborné dovednosti |
---|
Definovat globalizaci, vysvětlit její výhody a nevýhody |
Definovat globalizaci, vysvětlit její výhody a nevýhody |
Vysvětlit homogenizační tendence v spotřebitelském chování |
Vysvětlit homogenizační tendence v spotřebitelském chování |
Pochopit roli marketingových komunikací v globalizačním procesu |
Pochopit roli marketingových komunikací v globalizačním procesu |
Vysvětlit globální spotřebitelskou kulturu |
Vysvětlit globální spotřebitelskou kulturu |
Získat přehled o historii globalizace |
Získat přehled o historii globalizace |
Doporučená literatura
|
-
COWHEY, Peter F.; ARONSON, Jonathan David a ABELSON, Donald. Transforming global information and communication markets: the political economy of innovation. Information revolution and global politics. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2009. ISBN 9780262255066.
-
KITCHEN, Philip J. Integrated marketing communications: a global brand-driven approach. Cham: Palgrave Macmillan, 2022. ISBN 978-3-030-76415-9.
-
KOTABE, Masaaki a HELSEN, Kristiaan. Global marketing management. Ninth edition. Hoboken, NJ: Wiley, 2023. ISBN 978-1-119-88876-5.
-
MILANOVIC, Branko. Global Inequality. A New Approach for the Age of Globalization. 2016. ISBN 978-0674-73713-6.
-
MOOIJ, Marieke de. Global marketing and advertising: Understanding cultural paradoxes. 6th Edition. SAGE Publications Ltd., 2021. ISBN 1529732506.
-
SORRELLS, Kathryn; SEKIMOTO, Sachi. Globalizing Intercultural Communication: A Reader. California: SAGE Publications, 2016. ISBN 9781452299334.
-
Steger, Mangred B. Globalization. A Very Short Introduction. Oxford : Oxford University Press, 2017. ISBN 978-0-1987-7955-1.
|