Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy etiky. 2. Metaetika. 3. Normativní etika. 4. Morální strategie: Konsekvencialismus. 5. Morální strategie: Deontologie. 6. Morální strategie: etika ctností. 7.-8. Deskriptivní etika. 9. Proces morálního rozhodování. 10. Vývoj morálky. 11.-12. Neuroetika. 13. ?Něco je špatně? ? psychopati a morální slepota.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
klasifikovat základní etické disciplíny. |
klasifikovat základní etické disciplíny. |
vysvětlit význam metaetiky pro morální teorii. |
vysvětlit význam metaetiky pro morální teorii. |
formulovat základní morální strategie (normativní teorie). |
formulovat základní morální strategie (normativní teorie). |
vysvětlit základní koncepty deskriptivní etiky (J. Haidt). |
vysvětlit základní koncepty deskriptivní etiky (J. Haidt). |
představit důvody smysluplnosti neurověd pro etické tázání. |
představit důvody smysluplnosti neurověd pro etické tázání. |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišovat mezi hodnotícími větami morálními a non-morálními. |
rozlišovat mezi hodnotícími větami morálními a non-morálními. |
zařadit se na škále morálních přístupů mezi deontologii a konsekvencialismus. |
zařadit se na škále morálních přístupů mezi deontologii a konsekvencialismus. |
více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům. |
více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům. |
aplikovat některý z normativních přístupů na dané morální dilema (trolley problem, Heinzovo dilema atd.). |
aplikovat některý z normativních přístupů na dané morální dilema (trolley problem, Heinzovo dilema atd.). |
formulovat eticky relevantní myšlenkový experiment. |
formulovat eticky relevantní myšlenkový experiment. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
CAHN, S. M. a FORCEHIMES, A. T. Foundations of Moral Philosophy. Oxford University Press, 2019. ISBN 9780190623074.
-
CAHN, Steven M. a MARKIE, Peter (ed.). Ethics: history, theory, and contemporary issues. Seventh edition. New York: Oxford university press, 2020. ISBN 978-0-19-094955-6.
-
HAIDT, J. Joseph. C. Intuitive Ethics: How Innately Prepared Intuitions Generate Culturally Variable Virtues. Daedalus, 2004.
-
Haidt, Jonathan. The Righteous Mind: Why Good People Are Divided by Politics and Religion. New York: Pantheon, 2012. ISBN 0307455777.
-
HARRIS, Sam. The Moral Landscape: How Science Can Determine Human Values. 2010. ISBN 978-1-4391-7121-9.
-
MCKINLEY, Mary M., ed. Ethics in marketing and communications: towards a global perspective. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2012. ISBN 9780230358553.
-
SHAFER-LANDAU, Russ. A concise introduction to ethics. New York: Oxford University Press, 2020. ISBN 978-0-19-005817-3.
|