Vyučující
|
-
Weberová Dagmar, doc. PhDr. Ph.D., MBA.
|
Obsah předmětu
|
1. Terminologická definice kultury a mezikulturní komunikace. 2. Typy kultury. 3. Komunikace jako prvek kultury. 4. Mezikulturní komunikace a kontext. 5. Kulturní dimenze (G. Hofstede, F. Trompenaars, E. T. Hall). 6. Dimenze času. 7. Komprese času a prostoru. 8. Bariéry mezikulturní komunikace, etnocentrismus, kulturní relativismus, kulturní šok. 9. Jazyk jako bariéra komunikace. 10. Neverbální komunikace. 11. Multikulturalismus. 12. Mezikulturní kompetence a jejich rozvoj. 13. Kulturní inteligence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Předpoklady nejsou stanoveny. |
Výsledky učení |
---|
Student umí definovat pojmy verbální a neverbální komunikace, kultura, mezikulturní a interkulturní komunikace. |
Student umí definovat pojmy verbální a neverbální komunikace, kultura, mezikulturní a interkulturní komunikace. |
Student umí vysvětlit základní modely kultury a modely kulturních dimenzí. |
Student umí vysvětlit základní modely kultury a modely kulturních dimenzí. |
Student umí vysvětlit pojem kulturní inteligence a vyjmenovat její komponenty. |
Student umí vysvětlit pojem kulturní inteligence a vyjmenovat její komponenty. |
Student umí vyjmenovat a vysvětlit bariéry v interkulturní komunikaci. |
Student umí vyjmenovat a vysvětlit bariéry v interkulturní komunikaci. |
Student umí vysvětlit pojem akulturace v souvislosti s migrací lidstva a kontaktu různých kultur. |
Student umí vysvětlit pojem akulturace v souvislosti s migrací lidstva a kontaktu různých kultur. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dovede vytvořit inkluzivní, vstřícné prostředí, ve kterém se se všemi zachází slušně a s respektem. |
Student dovede vytvořit inkluzivní, vstřícné prostředí, ve kterém se se všemi zachází slušně a s respektem. |
Student dovede porovnat kulturní hodnoty příslušníků různých kultur a identifikovat kulturní pododbnosti a rozdíly. |
Student dovede porovnat kulturní hodnoty příslušníků různých kultur a identifikovat kulturní pododbnosti a rozdíly. |
Student je schopen úspěšně a efektivně komunikovat s příslušníky jiných kultur. |
Student je schopen úspěšně a efektivně komunikovat s příslušníky jiných kultur. |
Student je schopen úspěšně působit v multikulturním prostředí. |
Student je schopen úspěšně působit v multikulturním prostředí. |
Student dovede rozvíjet svoji kulturní inteligenci a chovat se vhodně v různých interkulturních situacích. |
Student dovede rozvíjet svoji kulturní inteligenci a chovat se vhodně v různých interkulturních situacích. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
JANDT, Fred, Edmund. An Introduction to Intercultural Communication. Identities in a Global Community.. 2017. ISBN 9781506390727.
-
LEN-RÍOS, María E. a PERRY, Earnest L. (ed.). Cross-cultural journalism and strategic communication: storytelling and diversity. London: Routledge, 2020. ISBN 978-1-138-59521-7.
-
Lewis, Richard D. When Cultures Collide. Nicholas Brealey Publishing, 2018. ISBN 978-1-473-68482-9.
-
Shiraev, E. B. & Levy, D. A. Cross-Cultural Psychology. New York, 2021. ISBN 978-0-367-19939-5.
-
SWEENEY, Paul D. a MCFARLIN, Dean B. International management: strategic opportunities and cultural challenges. 5th ed. New York: Routledge, 2015. ISBN 9780203406496.
-
THOMAS, David C. a Kerr INKSON. Cultural intelligence: surviving and thriving in the global village. 2017. ISBN 9781626568655.
-
Trompenaars, F. - Hampden-Turner, C. Riding the Waves of Culture: Understanding Diversity in Global Business. 2012. ISBN 978-0-07-177308-9.
-
VESCOVI, Tiziano, ed. Cross-cultural marketing- European perspectives. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2022. ISBN 978-1-80088-976-7.
|