Předmět: Arts and Media 1

» Seznam fakult » FMK » KUMK
Název předmětu Arts and Media 1
Kód předmětu KUMK/EARM1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina, Angličtina, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Göttlichová Veronika, M. A.
Obsah předmětu
1. Úvod do kurzu umění a médií. 2. Co je umění? 3. Umění jako nástroj komunikace. 5. Semiotika a vizuální reprezentace. 6. Způsoby vnímání: skryté ideologie ve vizuálních obrazech. 7. Způsoby vnímání: umělecká díla v éře mechanické reprodukce. 8. Úvod do kultury. 9. Od vysoké kultury k populární kultuře: vysoké umění versus nízké umění. 10. Umění využívá masovou kulturu: konzumní kultura a pop art. 11. Síla veřejného umění: nástěnné malby a komunitní umění. 12. Umění v podnikání a firemní architektuře. 12. Přivlastnění umění: umění a reklama. 13. Kreativní reklama.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 49 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpoklady nejsou stanoveny.
Předpoklady nejsou stanoveny.
Odborné dovednosti
Dovednosti nejsou stanoveny.
Dovednosti nejsou stanoveny.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Klíčové znalosti teorie a dějin umění, vysoké a nízké umění
Klíčové znalosti teorie a dějin umění, vysoké a nízké umění
Umělecké dílo jako komunikační médium
Umělecké dílo jako komunikační médium
Role komunikace a médií při utváření a rozvoji kultury a dějin umění
Role komunikace a médií při utváření a rozvoji kultury a dějin umění
Základy teorie kultury, vysoká a nízká kultura
Základy teorie kultury, vysoká a nízká kultura
Umělecké pojmy v kontextu masové kultury
Umělecké pojmy v kontextu masové kultury
Estetizace masové komunikace a masifikace umělecké komunikace
Estetizace masové komunikace a masifikace umělecké komunikace
Masmédia a reklamní průmysl - etické a filosofické aspekty, umělecký potenciál
Masmédia a reklamní průmysl - etické a filosofické aspekty, umělecký potenciál
Odborné dovednosti
Schopnost odhalení hodnot uměleckých děl v průběhu historie
Schopnost odhalení hodnot uměleckých děl v průběhu historie
Způsobilost k vlastnímu úsudku v kontinuitě s hodnotami uměleckých artefaktů historických i současných
Způsobilost k vlastnímu úsudku v kontinuitě s hodnotami uměleckých artefaktů historických i současných
Estetické vnímání a schopnost estetického vztahu ke skutečnosti
Estetické vnímání a schopnost estetického vztahu ke skutečnosti
Prezentace umění z pohledu specifik jednotlivých druhů umění v souvislosti s technologickými možnostmi současnosti
Prezentace umění z pohledu specifik jednotlivých druhů umění v souvislosti s technologickými možnostmi současnosti
Schopnost identifikovat úlohu komunikace a médií při utváření a rozvoji kultury a dějin umění
Schopnost identifikovat úlohu komunikace a médií při utváření a rozvoji kultury a dějin umění
Prokázání mediální gramotnosti přístupem k mediálním sdělením, jejich interpretací a hodnocením
Prokázání mediální gramotnosti přístupem k mediálním sdělením, jejich interpretací a hodnocením
Uznání kulturní a morální odpovědnosti médií
Uznání kulturní a morální odpovědnosti médií
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Exkurze
Exkurze
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Grafické a výtvarné činnosti
Grafické a výtvarné činnosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza textu
Analýza textu
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • ARNASON, Harvard H.; MANSFIELD, Elizabeth C. History of Modern Art: Painting, Sculpture, Architecture, Photography. 7th ed.. New Jersey: Pearson Education, Inc., 2013. ISBN 978-0205955480.
  • BARKER, Chris; JANE, Emma A. Cultural Studies: Theory and Practice. 5th ed.. London: SAGE Publications Ltd., 2016. ISBN 978-1473919457.
  • BAUDRILLARD, Jean. The Conspiracy of Art. New York: SEMIOTEXT(E),, 2005. ISBN 1584350288.
  • Berger, John. Ways of seeing. London : Penguin, 2008. ISBN 978-0-141-03579-6.
  • BLANCHÉ, Ulrich. Banksy: Urban Art in a Material World. Marburg: Tectum Verlag, 2016. ISBN 3828835414.
  • BOLTER, J. David. The digital plenitude: the decline of elite culture and the rise of new media. Cambridge: The MIT Press, 2019. ISBN 9780262352505.
  • Bruno, Giuliana. Surface: matters of aesthetics, materiality, and media. Chicago: University of Chicago Press., 2014. ISBN 9780226104942.
  • CAMPBELL, Richard; MARTIN, Christopher R. a FABOS, Bettina. Media & Culture: An Introduction to Mass Communication. Boston: Bedford/St. Martin?s, 2021. ISBN 978-1-319-24493-4.
  • ECO, Umberto a DIXON, Richard. Inventing the Enemy and Other Occasional Writings. London: Vintage Books, 2013. ISBN 9780099553946.
  • E-LEARNING SUPPORT INITIATIVE. Understanding Media and Culture: An Introduction to Mass Communication. Minnesota: University of Minnesota Libraries Publishing. 2016.
  • HOCKNEY, David a GAYFORD, Martin. A History of Pictures: From the Cave to the Computer Screen. London: Thames & Hudson Ltd., 2016. ISBN 9780500773765.
  • MITCHELL, W. J. T. What Do Pictures Want?: The Lives and Loves of Images. Chicago: University Of Chicago Press, 2005. ISBN 9780226245904.
  • RITZER, George. The McDonaldization of society. 10th Edition. Los Angeles: SAGE Publications, Inc., 2021. ISBN 978-1-5443-9801-3.
  • STOKES, Jane C. How to Do Media and Cultural Studies. 3nd Edition. Los Angeles: SAGE Publications, 2013. ISBN 978-1-5264-2775-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr