|
Vyučující
|
-
Göttlichová Marcela, PaedDr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina - seznámení s obsahem a strukturou kurzu, literárními prameny, požadavky k uzavření kurzu. 2. Pojetí dějin kultury: etymologické vymezení pojmu kultura v kontinuitě se základními tendencemi kulturního vývoje - základní pojmy, teorie, představitelé, periodizace. 3. Umění jako nejvyšší forma duchovní kultury, specifikace a klasifikace umění - druhy, prostředky žánry a funkce umění. 4. Formování počátků uměleckého ztvárnění v kultuře pravěku (paleolitické a neolitické umění). 5. Zrod kultury starověku I: a) umění fáze potamické - Mezopotámie jako široké spektrum lidského myšlení a činnosti. 6. Zrod kultury starověku I: b) rozvoj staroegyptského umění (období předdynastické, dynastické (Stará, Střední a Nová říše) a pozdní). 7. Kultura starověku II: nástup antiky - A) kultura oblasti Egejského moře (umění krétské (minojské), umění mykénské). 8. Kultura starověku II: A) přínos kultury starověkého Řecka (období archaické, klasické a helénistické). 9. Kultura starověku II: B) Kultura Apeninského poloostrova - etruské umění v podobě spojnice mezi uměním řeckým a římským. 10. Kultura starověku II: B) kultura Apeninského poloostrova - starověká římská kultura (období republiky, období císařství). 11. Umění křesťanské antiky - spojnice mezi starověkou a středověkou kulturou; západoevropské umění raného středověku (doba předkarolinská, karolinská, otonská). 12. Vrcholný středověk: románské umění jako propagace náboženské ideologie, návrat k teocentrismu. 13. Gotika (raná, vrcholná a pozdní) - umělecký výraz vrcholného a pozdního středověku; kultura ve světě náboženských představ.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost základních historických faktů. |
| Znalost základních historických faktů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Získané znalosti na základě absolvování kurzu: |
| Získané znalosti na základě absolvování kurzu: |
| 1. Obeznámení se s teorií kultury se zaměřením na genezi a typologii pojmu kultura, její prvky, složky a klasifikaci |
| 1. Obeznámení se s teorií kultury se zaměřením na genezi a typologii pojmu kultura, její prvky, složky a klasifikaci |
| 2. Specifikace umění jako nejvyšší formy duchovní kultury: druhy, prostředky žánry a funkce umění |
| 2. Specifikace umění jako nejvyšší formy duchovní kultury: druhy, prostředky žánry a funkce umění |
| 3. Orientace ve vytýčení primárních tendencí a epoch v dějinách kultury a umění |
| 3. Orientace ve vytýčení primárních tendencí a epoch v dějinách kultury a umění |
| 4. Získání přehledu o vývoji kultury od prvotních pravěkých forem k počátku starověkých civilizací |
| 4. Získání přehledu o vývoji kultury od prvotních pravěkých forem k počátku starověkých civilizací |
| 5. Specifika středověku v kontinuitě s přechodem k období novověku, a to primárně se zaměřením na pochopení umělecké formy komunikace v odrazu dějinného vývoje |
| 5. Specifika středověku v kontinuitě s přechodem k období novověku, a to primárně se zaměřením na pochopení umělecké formy komunikace v odrazu dějinného vývoje |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Získané dovednosti na základě absolvování kurzu: |
| Získané dovednosti na základě absolvování kurzu: |
| 1.Vytvoření estetického vnímání v kontinuitě se schopností estetického vztahu ke skutečnosti |
| 1.Vytvoření estetického vnímání v kontinuitě se schopností estetického vztahu ke skutečnosti |
| 2. Způsobilost k vlastnímu úsudku v kontinuitě s hodnotami uměleckých artefaktů |
| 2. Způsobilost k vlastnímu úsudku v kontinuitě s hodnotami uměleckých artefaktů |
| 3. Schopnost odhalení hodnot uměleckých děl v průběhu historie |
| 3. Schopnost odhalení hodnot uměleckých děl v průběhu historie |
| 4. Prezentace umění z pohledu specifik jednotlivých druhů umění v celé jeho šíři a rozmanitosti |
| 4. Prezentace umění z pohledu specifik jednotlivých druhů umění v celé jeho šíři a rozmanitosti |
| 5. Schopnost utváření autonomního názoru v reflexi percepce historického náhledu v kontinuitě se současným uměním |
| 5. Schopnost utváření autonomního názoru v reflexi percepce historického náhledu v kontinuitě se současným uměním |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
|
Doporučená literatura
|
-
Adkins, Lesley; Adkins, Roy A. Antický Řím. Praha: Slovart, 2012. ISBN 978-80-7391-579-7.
-
Adkins, Lesley; Adkins, Roy A. Starověké Řecko. Praha: Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-580-3.
-
Beranová, Věra. Průvodce po světě současné estetiky. Slušovice: Monument, 2017. ISBN 978-80-88143-13-0.
-
Burckhardt, Titus. Zrcadlo moudrosti. Praha: Malvern, 2018. ISBN 978-80-7530-112-3.
-
FOLETTI, Martin. Je (středověk) doba temna?. Brno: Books & Pipes, 2022. ISBN 978-80-7485-255-8.
-
GRAHAM-DIXON, Andrew. Příběh malířství: Jak se dělalo umění. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1348-4.
-
Kulka, Tomáš. Umění a jeho hodnoty. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-2736-2.
-
MENCL, Václav. Dějiny evropské architektury I.. Pamiatkový úrad Slovenskej republiky, 2020. ISBN 978-80-88339-05-2.
-
MIKŠ, František. Gombrich - Tajemství obrazu a jazyk umění: Pozvání k dějinám a teorii umění. Brno: Barrister, 2021. ISBN 978-80-7485-231-2.
-
Mráz, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury II.. Praha: Idea servis, 2016. ISBN 978-80-8597-089-0.
-
SOUČKOVÁ, Ema. Stručné dějiny výtvarného umění. Praha: Vysoká škola kreativní komunikace, s.r.o., 2021. ISBN 978-80-908049-3-7.
-
TOMAN, Rolf (ed.). Gotika. Architektura-sochařství-malířství. Praha: Slovart, s.r.o., 2005. ISBN 80-7209-668-0.
-
TOMAN, Rolf (ed.). Románské umění. Architektura-sochařství-malířství. Praha: Slovart, s.r.o., 2006. ISBN 80-7209-765-2.
-
VASARI, Giorgio. Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. Praha: LEDA, 2019. ISBN 978-80-7335-619-4.
-
WITTLICH, Petr. Literatura k dějinám umění: Vývojový přehled. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3007-6.
|