|
Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do neformální logiky 2. Výroková logika 3. Parafráze a interpretace textu 4. Jak rozpoznat argument? 5.-6. Struktura argumentu 7. Rozvité argumenty - argumentační schéma 8. Deduktivní a induktivní argumentace 9.-10. Hodnocení argumentu 11. Argumentační fauly 12. Základy pragmadialektiky 13. Závěrečné shrnutí tématu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat základní pojmy argumentace (argument, premisa, argumentační břemeno apod.). |
| definovat základní pojmy argumentace (argument, premisa, argumentační břemeno apod.). |
| vysvětlit základní logické operace (konjunkce, disjunkce, implikace). |
| vysvětlit základní logické operace (konjunkce, disjunkce, implikace). |
| charakterizovat základní požadavky na parafrázi a interpretaci argumentu. |
| charakterizovat základní požadavky na parafrázi a interpretaci argumentu. |
| popsat základní argumentační schémata (vertikální a horizontální vzor, spojená premisa). |
| popsat základní argumentační schémata (vertikální a horizontální vzor, spojená premisa). |
| vysvětlit některé základní argumentační fauly (argument proti osobě, slaměný panák, kluzký svah, argumentace holí apod.) |
| vysvětlit některé základní argumentační fauly (argument proti osobě, slaměný panák, kluzký svah, argumentace holí apod.) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| identifikovat a parafrázovat argument v mluveném i psaném textu. |
| identifikovat a parafrázovat argument v mluveném i psaném textu. |
| aplikovat pravidla výrokové logiky na jednoduché úsudky. |
| aplikovat pravidla výrokové logiky na jednoduché úsudky. |
| vytvořit argumentační schéma rozvitého argumentu. |
| vytvořit argumentační schéma rozvitého argumentu. |
| učinit základní hodnocení argumentu s ohledem na faktuálnost premis a vztah vyplývání mezi premisou a závěrem. |
| učinit základní hodnocení argumentu s ohledem na faktuálnost premis a vztah vyplývání mezi premisou a závěrem. |
| identifikovat argumentační faul. |
| identifikovat argumentační faul. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Eemeren, F. H. Grootendorst, R. Henkemans, A. F. S. Argumentation. Analysis, Evaluation, Presentation. London, 2002.
-
Hurley, Patrick J. A concise introduction to logic. 10th ed. Belmont : Thomson, 2008. ISBN 978-0-495-50383-5.
-
Picha, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno. Masarykova univerzita, 2014.
-
Rottenberg, A., T. The Structure of Argument. St. Martin, 2006.
-
Szymanek, K. Umění argumentace-Úlohy na zkoumání argumentů. Olomouc: UP, 2004. ISBN 80-244-0834-1.
-
Walton, Douglas. Infromal Logic. A Pragmatic Approach. Cambridge: UP, 2008.
-
Weston, Anthony. A Rulebook for Arguments, Fourth Edition. 2009. ISBN 978-0-87220-954-1.
|