|
Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do etiky 2. Klasifikace etických disciplín 3. Metaetika 4. Normativní etika 5. Morální strategie: Konsekvencialismus 6. Morální strategie: Deontologie 7. Morální strategie: Etika ctnosti 8. Deskriptivní etika 9. Morální intuice a evoluční antropologie 10. Původ morálky 11. Neuroetika: Jak funguje morální mozek? 12. Neuroetika: Psychopati aneb něco je špatně 13 Závěrečné shrnutí
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| klasifikovat základní etické disciplíny. |
| klasifikovat základní etické disciplíny. |
| vysvětlit význam metaetiky pro morální teorii. |
| vysvětlit význam metaetiky pro morální teorii. |
| formulovat základní morální strategie (normativní teorie). |
| formulovat základní morální strategie (normativní teorie). |
| vysvětlit základní koncepty deskriptivní etiky (J. Haidt). |
| vysvětlit základní koncepty deskriptivní etiky (J. Haidt). |
| představit důvody smysluplnosti neurověd pro etické tázání. |
| představit důvody smysluplnosti neurověd pro etické tázání. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozlišovat mezi hodnotícími větami morálními a non-morálními. |
| rozlišovat mezi hodnotícími větami morálními a non-morálními. |
| zařadit se na škále morálních přístupů mezi deontologii a konsekvencialismus. |
| zařadit se na škále morálních přístupů mezi deontologii a konsekvencialismus. |
| více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům. |
| více reflektovat nevědomé pohnutky k morálním úsudkům. |
| aplikovat některý z normativních přístupů na dané morální dilema (trolley problem, Heinzovo dilema atd.). |
| aplikovat některý z normativních přístupů na dané morální dilema (trolley problem, Heinzovo dilema atd.). |
| formulovat eticky relevantní myšlenkový experiment. |
| formulovat eticky relevantní myšlenkový experiment. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Brázda, R. Ethicum. Zlín, 2010.
-
CAHN, S. M., FORCEHIMES, A. T. Foundations of Moral Philosophy. 2019. ISBN 9780190623074.
-
CAHN, S. M., MARKIE, P. Ethics: History, Theory, and Contemporary Issues. 2019. ISBN 9780190949556.
-
Haidt, J. Joseph, C. Intuitive Ethics: How Innately Prepared Intuitions Generate Culturally Variable Virtues. 2004.
-
Haidt, J. The Righteous Mind: Why Good People Are Divided by Politics and Religion. New York, 2012.
-
Harris, S. The Moral Landscape: How Science Can Determine Human Values. New York, 2010.
-
Precht, Richard David. Kdo jsem?. Vyd. 1. Praha : Ikar, 2010. ISBN 978-80-249-1306-3.
-
SHAFER-LANDAU, R. A Concise Introduction to Ethics. 2019. ISBN 9780190058173.
|