Vyučující
|
-
Stránský Michal, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy (argument, premisy, indikátory). 2. Zásady argumentační analýzy. 3. Hodnocení argumentů. 4. Argumentační klamy. 5.-6. Pragmadialektika. 7. Vizuální argumentace. 8. Práce s obecenstvem. 9. "Hádka s blbcem". 10.-13. Praktické příklady argumentační analýzy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 32 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
Odborné dovednosti |
---|
Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
Předpokladem je znalost anglického jazyka. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat strukturu argumentu. |
popsat strukturu argumentu. |
vysvětlit, co je to pragmadialektika a jaké nástroje používá. |
vysvětlit, co je to pragmadialektika a jaké nástroje používá. |
vyjmenovat základní argumentační fauly a manipulační techniky. |
vyjmenovat základní argumentační fauly a manipulační techniky. |
vyjmenovat a popsat dialektické cíle pragmadialektiky. |
vyjmenovat a popsat dialektické cíle pragmadialektiky. |
vysvětlit zásady vizuální argumentace. |
vysvětlit zásady vizuální argumentace. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat argumentaci v textu i mluveném projevu. |
identifikovat argumentaci v textu i mluveném projevu. |
extrahovat a vyjádřit argumenty v jasné podobě, odhalit jejich strukturu a implicitní předpoklady. |
extrahovat a vyjádřit argumenty v jasné podobě, odhalit jejich strukturu a implicitní předpoklady. |
identifikovat základní argumentační fauly v každodenní komunikaci. |
identifikovat základní argumentační fauly v každodenní komunikaci. |
ohodnotit argumentaci z hlediska pragmadialektických cílů a využívat vzhledem k oponentu/obecenstvu prostředky strategického manévrování. |
ohodnotit argumentaci z hlediska pragmadialektických cílů a využívat vzhledem k oponentu/obecenstvu prostředky strategického manévrování. |
interpretovat vizuální argumentaci. |
interpretovat vizuální argumentaci. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
EEMEREN, F. H. van a SNOECK HENKEMANS, Arnolda Francisca. Argumentation: analysis and evaluation. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-22507-7.
-
EEMEREN, Frans. H. et al. Handbook of Argumentation Theory. Dordrech: Springer, 2014. ISBN 978-90-481-9472-8.
-
Heinrichs, Jay. Thank You for Arguing, Fourth Edition: What Aristotle, Lincoln, and Homer Simpson Can Teach Us about the Art of Persuasion. Penguin Random House, 2020. ISBN 9780593237380.
-
KETCHAM, V. A. The Theory and Practice of Argumentation and Debate. Legare Street, 2020. ISBN 1015924689.
-
MACAGNO, Fabrizio a WALTON, Douglas. Interpreting Straw Man Argumentation: The Pragmatics of Quotation and Reporting. Cham: Springer International Publishing, 2017.
-
Picha, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno. Masarykova univerzita, 2014.
-
ROTTENBERG, Annette T. a WINCHELL, Donna Haisty. The Structure of Argument. Boston: Bedford/St. Martins, 2008. ISBN 978-0-312-48048-6.
-
SZYMANEK, Krzysztof; WIECZOREK, Krzysztof A. a WÓJCIK, Andrzej S. Umění argumentace: úlohy na zkoumání argumentů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0834-1.
-
Walton, Douglas. Infromal Logic. A Pragmatic Approach. Cambridge: UP, 2008.
-
Weston, Anthony. A rulebook for arguments. 3rd ed. Indianapolis : Hackett Pub. Co., 2000. ISBN 0-87220-553-3.
|