|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Psací nástroje, psací podkladové podložky a další nezbytnosti potřebné k psaní 2. Terminologie a teorie tvorby 1. část (verzálky vs. mínusky), interpunkce, diakritika, písmová osnova) 3. Terminologie a teorie tvorby 2. část (stavba liter, písmová osnova a její výpočet, tvorba mezislovních mezer) 4. Psaní jednoduchých tvarů, držení pera, sklon písma 5. Psaní mínusek italiky 6. Psaní číslic 7. Tvorba akcidenční kartičky, optický střed, kompozice textu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 49 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Předpoklady nejsou stanoveny. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - student umí definovat základní oborovou terminologií související s kaligrafií |
| - student umí definovat základní oborovou terminologií související s kaligrafií |
| - student umí definovat správné držení pera, jeho pozici na psací podložce a způsob kaligrafického psaní |
| - student umí definovat správné držení pera, jeho pozici na psací podložce a způsob kaligrafického psaní |
| - student má všeobecný přehled v oblasti psacího náčiní a psacích podložek |
| - student má všeobecný přehled v oblasti psacího náčiní a psacích podložek |
| - student umí definovat princip psaní liter renezanční abecedy |
| - student umí definovat princip psaní liter renezanční abecedy |
| - student má teoretický rozhled v oblasti kaligrafie, letteringu a kresleného písma |
| - student má teoretický rozhled v oblasti kaligrafie, letteringu a kresleného písma |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - student nejprve dovede nakaligrafovat základní jednoduché tahy |
| - student nejprve dovede nakaligrafovat základní jednoduché tahy |
| - student umí nakaligrafovat písmena malé abecedy - mínusky |
| - student umí nakaligrafovat písmena malé abecedy - mínusky |
| - student umí nakaligrafovat písmena velké abecedy - verzálky |
| - student umí nakaligrafovat písmena velké abecedy - verzálky |
| - student umí nakaligrafovat krátká slova |
| - student umí nakaligrafovat krátká slova |
| - student umí nakaligrafovat krátký text, např. pangram, citát nebo přísloví |
| - student umí nakaligrafovat krátký text, např. pangram, citát nebo přísloví |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Grafické a výtvarné činnosti |
| Demonstrace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
| Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární) |
|
Doporučená literatura
|
-
Coles, Stephen. The Geometry of Type.
-
David Harris. The Calligrapher's Bible. Bloomsbury Publishing PLC, 2018.
-
ENGELBRECHT, Lisa. Modern Calligraphy and Hand Lettering. Beverly Massachusetts: Quarry Books, 2008. ISBN 9781592536443.
-
Meggs, B. P. A History of Graphic Design. USA, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Muller-Brockmann, J. Grid systems.
|