Vyučující
|
-
Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Periodizace umění 20. století. Americký abstraktní expresionismus. 2. Informel, art brut, pop art a nové realismy vzápadní Evropě a USA. 3. Vývoj umění vČeskoslovensku (Trasa, Máj 57 etc.) 4. Minimalismus, kinetické umění a konstruktivistické tendence. 5. Československé umění v60. letech. 6. Exkurze / galerie / umělecký ateliér. 7. Land art a site-specific. 8. Konceptuální umění. 9. Fluxus, umění akce a happeningy. 10. Počátky feministického umění. 11.-13. Postmodernismus. + Exkurze do galerie / umělecký ateliér.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní znalost dějiny kultury. |
Základní znalost dějiny kultury. |
Odborné dovednosti |
---|
Student dokáže pracovat s odbornou literaturou. |
Student dokáže pracovat s odbornou literaturou. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat základní pojmy z oblasti vizuální kultury 1. a 2. poloviny 20. století (např. modernismus, avantgarda etc.) |
Definovat základní pojmy z oblasti vizuální kultury 1. a 2. poloviny 20. století (např. modernismus, avantgarda etc.) |
Definovat směry a trendy 20. století |
Definovat směry a trendy 20. století |
Definovat základní témata 20. století - např. industrializace, moderní město, sociální vědomí, tělo a pohled, subjekt, národ, institucionalizace umění, spotřeba |
Definovat základní témata 20. století - např. industrializace, moderní město, sociální vědomí, tělo a pohled, subjekt, národ, institucionalizace umění, spotřeba |
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Define the basic concepts of visual culture of the first and second half of the 20th century (e.g. modernism, avant-garde, etc.) |
Define the basic concepts of visual culture of the first and second half of the 20th century (e.g. modernism, avant-garde, etc.) |
Define 20th century movements and trends |
Define 20th century movements and trends |
Define key themes of the 20th century - e.g. industrialisation, modern city, social consciousness, body and gaze, subject, nation, institutionalisation of art, consumption |
Define key themes of the 20th century - e.g. industrialisation, modern city, social consciousness, body and gaze, subject, nation, institutionalisation of art, consumption |
Name the most important art shows, major domestic and international galleries |
Name the most important art shows, major domestic and international galleries |
Define and contextualize selected works of art |
Define and contextualize selected works of art |
Odborné dovednosti |
---|
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Ability to place works of visual culture in the historical context of the second half of the 20th century in the Czech Republic and the world |
Ability to place works of visual culture in the historical context of the second half of the 20th century in the Czech Republic and the world |
Ability to interpret visual culture in a given period |
Ability to interpret visual culture in a given period |
Name the most important works of art and their authors |
Name the most important works of art and their authors |
Ability to interpret a work of art in relation to a given period |
Ability to interpret a work of art in relation to a given period |
Ability to work with the aesthetic category of applied art and the differences between design and craft. |
Ability to work with the aesthetic category of applied art and the differences between design and craft. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Odborné dovednosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Exkurze |
Exkurze |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Barthes, Roland. Mytologie. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 808656973X.
-
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
-
BOIS, Yve-Alain a BUCHLOH, Benjamin a FOSTER, Hal a KRAUSSOVÁ, Rosalind. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Slovart, 2015. ISBN 9788073919757.
-
HÁJEK, Václav. Jak rozpoznat odpadkový koš: eseje o stereotypech ve vizuální kultuře. Praha: Labyrint, 2011. ISBN 978-80-87260-31-9.
-
Mirzoeff, Nicholas (ed.) . The Visual Culture Reader (2nd ed. ed.). . London: Routledge, 2002. ISBN 0-415-25222-9.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
-
MITCHELL, W. J. T. Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci.. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
-
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-200-2273-8.
|