|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. okruh Teoretický úvod do problematiky, literatura, představení povinných textů 2. okruh Příklady interpretace. Umělecko-historické texty a jejich rozbor, rozbor a interpretace současného uměleckého díla. 3. okruh Workshopy v terénu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
| Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
| Výsledky učení |
|---|
| Studující zná teoretická východiska probraných interpretačních přístupů. Rozumí důvodům a kontextům rozmanitosti a nedogmatičnosti intepretace. Studující zná příklady dobré praxe či inspirativní interpretace. Studující má představu o pracovním postupu a o zdrojových možnostech při interpretaci uměleckého díla. |
| Studující zná teoretická východiska probraných interpretačních přístupů. Rozumí důvodům a kontextům rozmanitosti a nedogmatičnosti intepretace. Studující zná příklady dobré praxe či inspirativní interpretace. Studující má představu o pracovním postupu a o zdrojových možnostech při interpretaci uměleckého díla. |
| pochopí šíři problematiky autorství, mistrovství, rukopisu, obrazu jako stopy |
| pochopí šíři problematiky autorství, mistrovství, rukopisu, obrazu jako stopy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Studující budou schopni rozlišovat jednotlivé úrovně čtení vizuálních reprezentací, zejména uměleckých děl. |
| Studující umí rutinně správně postupovat při primárním popisování uměleckého díla. Umí si vhodně zvolit přístup interpretace. Z předchozího postupu dokáže získat potřebná zjištění k následné analýze. Studující dokáže v rámci interpretace využívat komparace s jinými interpretacemi ze studií, recenzí aj. relevantních zdrojů. Studující dovede uzavřít proces interpretace uměleckého díla s vědomím, že jde o uzavřenost situovanou a definovanou záměrem a žánrovou povahou interpretace. |
| Studující budou schopni rozlišovat jednotlivé úrovně čtení vizuálních reprezentací, zejména uměleckých děl. |
| Studující umí rutinně správně postupovat při primárním popisování uměleckého díla. Umí si vhodně zvolit přístup interpretace. Z předchozího postupu dokáže získat potřebná zjištění k následné analýze. Studující dokáže v rámci interpretace využívat komparace s jinými interpretacemi ze studií, recenzí aj. relevantních zdrojů. Studující dovede uzavřít proces interpretace uměleckého díla s vědomím, že jde o uzavřenost situovanou a definovanou záměrem a žánrovou povahou interpretace. |
| reflektovat záměrné, latentní a persvazivní komunikační strategie obrazu, a to s ohledem na časové, místní a kulturní ukotvení uměleckého díla. |
| reflektovat záměrné, latentní a persvazivní komunikační strategie obrazu, a to s ohledem na časové, místní a kulturní ukotvení uměleckého díla. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
|
Doporučená literatura
|
-
FILIPOVÁ, Marta - RAMPLEY, Matthew. Možnosti vizuálních studií. Brno : Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
-
KESNER, Ladislav. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H., 1997.
-
Mikš, František. Gombrich : porozumět umění a jeho dějinám : ke stému výročí narození E.H. Gombricha. Brno : Barrister & Principal : Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2009. ISBN 978-80-87029-57-2.
-
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
|