Vyučující
|
-
Maňasová Hradská Helena, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. okruh Teoretický úvod do problematiky, literatura, představení povinných textů 2. okruh Příklady interpretace. Umělecko-historické texty a jejich rozbor, rozbor a interpretace současného uměleckého díla. 3. okruh Workshopy v terénu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
Výsledky učení |
---|
Studující zná teoretická východiska probraných interpretačních přístupů. Rozumí důvodům a kontextům rozmanitosti a nedogmatičnosti intepretace. Studující zná příklady dobré praxe či inspirativní interpretace. Studující má představu o pracovním postupu a o zdrojových možnostech při interpretaci uměleckého díla. |
Studující zná teoretická východiska probraných interpretačních přístupů. Rozumí důvodům a kontextům rozmanitosti a nedogmatičnosti intepretace. Studující zná příklady dobré praxe či inspirativní interpretace. Studující má představu o pracovním postupu a o zdrojových možnostech při interpretaci uměleckého díla. |
pochopí šíři problematiky autorství, mistrovství, rukopisu, obrazu jako stopy |
pochopí šíři problematiky autorství, mistrovství, rukopisu, obrazu jako stopy |
Odborné dovednosti |
---|
Studující budou schopni rozlišovat jednotlivé úrovně čtení vizuálních reprezentací, zejména uměleckých děl. |
Studující umí rutinně správně postupovat při primárním popisování uměleckého díla. Umí si vhodně zvolit přístup interpretace. Z předchozího postupu dokáže získat potřebná zjištění k následné analýze. Studující dokáže v rámci interpretace využívat komparace s jinými interpretacemi ze studií, recenzí aj. relevantních zdrojů. Studující dovede uzavřít proces interpretace uměleckého díla s vědomím, že jde o uzavřenost situovanou a definovanou záměrem a žánrovou povahou interpretace. |
Studující budou schopni rozlišovat jednotlivé úrovně čtení vizuálních reprezentací, zejména uměleckých děl. |
Studující umí rutinně správně postupovat při primárním popisování uměleckého díla. Umí si vhodně zvolit přístup interpretace. Z předchozího postupu dokáže získat potřebná zjištění k následné analýze. Studující dokáže v rámci interpretace využívat komparace s jinými interpretacemi ze studií, recenzí aj. relevantních zdrojů. Studující dovede uzavřít proces interpretace uměleckého díla s vědomím, že jde o uzavřenost situovanou a definovanou záměrem a žánrovou povahou interpretace. |
reflektovat záměrné, latentní a persvazivní komunikační strategie obrazu, a to s ohledem na časové, místní a kulturní ukotvení uměleckého díla. |
reflektovat záměrné, latentní a persvazivní komunikační strategie obrazu, a to s ohledem na časové, místní a kulturní ukotvení uměleckého díla. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
FILIPOVÁ, Marta - RAMPLEY, Matthew. Možnosti vizuálních studií. Brno : Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-26-8.
-
KESNER, Ladislav. Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H., 1997.
-
Mikš, František. Gombrich : porozumět umění a jeho dějinám : ke stému výročí narození E.H. Gombricha. Brno : Barrister & Principal : Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2009. ISBN 978-80-87029-57-2.
-
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
|