Vyučující
|
-
Jakubíček Vít, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu: 1. Úvod, generace designérů, kteří formovali postmoderní hnutí (Ettore Sottsass, Alessandro Mendini) 2. Konvergence postmoderních a neomoderních tendencí od 90. let do současnosti (Philippe Starck, Ron Arad) 3. Mladší generace světových designérů (Jasper Morrison, Marc Newson, Ronan a Erwan Bouroullecovi) 4. Využití nových technologií v praxi světových designérů 5. Vliv technických inovací na design (James Dyson) 6. Ornament, příroda a nové technologie (Tord Boontje) 7. Parametrický design (Zaha Hadid a Patrik Schumacher) 8. Významné světové firmy spolupracující s designéry a charakteristika jejich produkce (např. srov. IKEA, Knoll, Vitra; Apple - Jonathan Ive a Braun - Dieter Rams) 9. Kritický design (Anthony Dunne, Fiona Raby) 10. Design, který pomáhá / design pro znevýhodněné skupiny, inkluzivní design 11.-12. Ekologie a koncepce udržitelného designu a její význam pro současné tendence ve světovém designu vs. greenwashing
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně. |
Výsledky učení |
---|
Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty. |
popsat vývoj širokého proudu tendencí od postmoderny do současnosti |
popsat vývoj širokého proudu tendencí od postmoderny do současnosti |
identifikovat významné osobnosti světového designu a charakterizovat jejich práci |
identifikovat významné osobnosti světového designu a charakterizovat jejich práci |
vyjmenovat důležité světové výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
vyjmenovat důležité světové výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují |
je schopen definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design |
je schopen definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design |
dokáže vysvětlit rozdíly v návrhářské praxi v průběhu posledních desetiletí (od tradičních metod až po parametrické navrhování) |
dokáže vysvětlit rozdíly v návrhářské praxi v průběhu posledních desetiletí (od tradičních metod až po parametrické navrhování) |
definuje pojmy jako je kritický či udržitelný design |
definuje pojmy jako je kritický či udržitelný design |
definuje pojmy jako je kritický či udržitelný design |
definuje pojmy jako je kritický či udržitelný design |
definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design |
definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně se orientovat v současném dění ve světovém designu |
samostatně se orientovat v současném dění ve světovém designu |
kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata |
kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata |
je schopen kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata |
analyzovat hranice volného umění a designu/užitého umění |
analyzovat hranice volného umění a designu/užitého umění |
je schopen kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata |
na praci vybraného designéra kriticky zhodnotit jeho tvorbu a její proměny v průběhu času |
na praci vybraného designéra kriticky zhodnotit jeho tvorbu a její proměny v průběhu času |
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Bramston, Dave. Design výrobků : hledání inspirace. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2914-2.
-
Fairs, Marcus. Design 21. století : nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
-
Fiellovi, Ch. a P. Design pro 21. století. Praha : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-619-2.
-
FIELLOVI, Charlotte & Peter. Design - Ikony (20. století). Slovart, Taschen, 2006. ISBN 80-7209-560-9.
-
HERRIOTT, Luke. Design 21. století - nové ikony designu, od masového trhu k avantgardě. Slovart, 2007. ISBN 80-7209-970-1.
-
HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, ed., PAUKNEROVÁ, Pavla, ed. a ŘÍHA, Cyril, ed. Tam a zpátky: současný design, architektura a urbanismus.. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2015.
-
KNOBLOCH, Iva, ed. a VONDRÁČEK, Radim, ed. Dějiny českého designu 20. století: instituce moderního designu.. Praha: Academia, 2016.
-
KOLESÁR, Zdeno et al. Design ve službách trvale udržitelného rozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta multimediálních komunikací, 2017.
-
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha: UMPRUM, 2009. ISBN 978-80-86863-28-3.
-
Oliveti, Chiara. Design. Praha : Slovart ; Warszawa : Solis ; Budapest : Vince kiadó, 2009. ISBN 978-80-7391-330-4.
-
Philip B. Meggs, Alston W. Purvis. Meggs'History of Graphic Design. John Wiley and Sons, Inc., 2006. ISBN 978-0-471-69902-6.
-
Sparke, Penny. Století designu. Slovart Praha, 1999. ISBN 80-7209-142-5.
-
Zdeno Kolesár. Kapitoly s dejín grafického designu. Slovenské centrum dizajnu Bratislava 2006, 2006. ISBN 80-968658-5-4.
|