Předmět: Současné tendence designu II

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Současné tendence designu II
Kód předmětu KKTS/STDE2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jakubíček Vít, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu: 1. Úvod, generace designérů, kteří formovali postmoderní hnutí (Ettore Sottsass, Alessandro Mendini) 2. Konvergence postmoderních a neomoderních tendencí od 90. let do současnosti (Philippe Starck, Ron Arad) 3. Mladší generace světových designérů (Jasper Morrison, Marc Newson, Ronan a Erwan Bouroullecovi) 4. Využití nových technologií v praxi světových designérů 5. Vliv technických inovací na design (James Dyson) 6. Ornament, příroda a nové technologie (Tord Boontje) 7. Parametrický design (Zaha Hadid a Patrik Schumacher) 8. Významné světové firmy spolupracující s designéry a charakteristika jejich produkce (např. srov. IKEA, Knoll, Vitra; Apple - Jonathan Ive a Braun - Dieter Rams) 9. Kritický design (Anthony Dunne, Fiona Raby) 10. Design, který pomáhá / design pro znevýhodněné skupiny, inkluzivní design 11.-12. Ekologie a koncepce udržitelného designu a její význam pro současné tendence ve světovém designu vs. greenwashing

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně.
Znalost obecných dějin a dějin umění středoškolského stupně.
Výsledky učení
Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty.
Student využívá potřebné množství poznatků a rozvíjí jejich schopnost zaujímat kritická stanoviska a formulovat teoretické koncepty.
popsat vývoj širokého proudu tendencí od postmoderny do současnosti
popsat vývoj širokého proudu tendencí od postmoderny do současnosti
identifikovat významné osobnosti světového designu a charakterizovat jejich práci
identifikovat významné osobnosti světového designu a charakterizovat jejich práci
vyjmenovat důležité světové výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují
vyjmenovat důležité světové výrobce a popsat práci designérů, kteří s nimi spolupracují
je schopen definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design
je schopen definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design
dokáže vysvětlit rozdíly v návrhářské praxi v průběhu posledních desetiletí (od tradičních metod až po parametrické navrhování)
dokáže vysvětlit rozdíly v návrhářské praxi v průběhu posledních desetiletí (od tradičních metod až po parametrické navrhování)
definuje pojmy jako je kritický či udržitelný design
definuje pojmy jako je kritický či udržitelný design
definuje pojmy jako je kritický či udržitelný design
definuje pojmy jako je kritický či udržitelný design
definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design
definovat pojmy jako je kritický či udržitelný design
Odborné dovednosti
samostatně se orientovat v současném dění ve světovém designu
samostatně se orientovat v současném dění ve světovém designu
kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata
kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata
je schopen kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata
analyzovat hranice volného umění a designu/užitého umění
analyzovat hranice volného umění a designu/užitého umění
je schopen kriticky zhodnotit současný stav světového designu a definovat jeho hlavní témata
na praci vybraného designéra kriticky zhodnotit jeho tvorbu a její proměny v průběhu času
na praci vybraného designéra kriticky zhodnotit jeho tvorbu a její proměny v průběhu času
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu
identifikovat strategie udržitelného či ekologického designu a odlišit je od greenwashingu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Bramston, Dave. Design výrobků : hledání inspirace. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2914-2.
  • Fairs, Marcus. Design 21. století : nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
  • Fiellovi, Ch. a P. Design pro 21. století. Praha : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-619-2.
  • FIELLOVI, Charlotte & Peter. Design - Ikony (20. století). Slovart, Taschen, 2006. ISBN 80-7209-560-9.
  • HERRIOTT, Luke. Design 21. století - nové ikony designu, od masového trhu k avantgardě. Slovart, 2007. ISBN 80-7209-970-1.
  • HUBATOVÁ-VACKOVÁ, Lada, ed., PAUKNEROVÁ, Pavla, ed. a ŘÍHA, Cyril, ed. Tam a zpátky: současný design, architektura a urbanismus.. Praha: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2015.
  • KNOBLOCH, Iva, ed. a VONDRÁČEK, Radim, ed. Dějiny českého designu 20. století: instituce moderního designu.. Praha: Academia, 2016.
  • KOLESÁR, Zdeno et al. Design ve službách trvale udržitelného rozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta multimediálních komunikací, 2017.
  • KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha: UMPRUM, 2009. ISBN 978-80-86863-28-3.
  • Oliveti, Chiara. Design. Praha : Slovart ; Warszawa : Solis ; Budapest : Vince kiadó, 2009. ISBN 978-80-7391-330-4.
  • Philip B. Meggs, Alston W. Purvis. Meggs'History of Graphic Design. John Wiley and Sons, Inc., 2006. ISBN 978-0-471-69902-6.
  • Sparke, Penny. Století designu. Slovart Praha, 1999. ISBN 80-7209-142-5.
  • Zdeno Kolesár. Kapitoly s dejín grafického designu. Slovenské centrum dizajnu Bratislava 2006, 2006. ISBN 80-968658-5-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr