Vyučující
|
-
Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Platón I. V první přednášce se budeme věnovat zakladateli idealistické filosofie - Platónovi. Teorie ideí je ontologická nauka, která však pro platóna má vliv na politickou, estetickou i etickou filosofii. 2. Platón II. Teorie idejí se přetavuje do konkrétních politických idejí, které posléze budou mít výrazný vliv v dějinách státoprávních uspořádání. 3. Aristotelés I. Platónův nejvýznamnější žák se ostře vymezuje. Odmítá takřka všechny metafyzické nauky svého učitele, v mnoha případech se vydává úplně opačným směrem. V Aristotelově vztahu k Platónovi sledujeme jednu se základních tenzí filosofického myšlení v momentě zrodu. 4. Aristotelés II. Aristotelská etika jako základ common-sense přístupu k lidskému bytí. 5. Descartes I. Novověké myšlení se vyznačuje především hlubokou změnou paradigmatu. Descartes vs svém matematizovaném pojetí odvrací pozornost od obsahu poznání směrem k metodě, která může garantovat hodnověrnost jeho obsahů. Tento obrat směrem k subjektu bude významný z hlediska pozdějšího myšlení. 6. Descartes II. Analýza četby z Meditací o první filosofii. 7. Hegel - Marx. Vrchol idealistické filosofie ztělesňuje ve svém díle Hegel. Jeho dialektika nachází speciální uplatnění v myšlenkách mladého Marxe, který bude jedním z nejvlivnějších a nejcitovanějších politických filosofů 20. století. 8. Husserl. Fenomenologie jako nový počátek. Karteziánské meditace. 9. Henri Bergson a jeho koncepce vnímání času. 10. Wittgenstein I. Obrat ke zkoumání jazyka jakožto jediné brány ke světu. Logicko filosofický traktát a logicko pozitivistická filosofická koncepce. 11. Wittgenstein II. Filosofická zkoumání jako dekonstrukce pozitivistické koncepce. Pojem jazykové hry. 12. Myšlení postmoderny. Rezignace na hledání výlučné perspektivy. 13. Filosofie a umělecká tvorba. Konceptualismus jako nástroj formování skutečnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student získá základní vhled do filosofického diskurzu a jeho potenciálních přesahů do oblasti tvorby. |
Student získá základní vhled do filosofického diskurzu a jeho potenciálních přesahů do oblasti tvorby. |
rozumí základům platónské metafyziky |
rozumí základům platónské metafyziky |
rozumí základům aristotelské metafyziky |
rozumí základům aristotelské metafyziky |
rozumí základům novověkého revoluce u Descartesa |
rozumí základům novověkého revoluce u Descartesa |
rozumí základům fenomenologie |
rozumí základům fenomenologie |
Odborné dovednosti |
---|
dovede se orientovat ve filosofickém diskursu |
dovede se orientovat ve filosofickém diskursu |
dokáže kriticky vyhodnocovat ideové základy své umělecké tvorby |
dokáže kriticky vyhodnocovat ideové základy své umělecké tvorby |
zlepšuje své dovednosti v abstraktním koncipování s ohledem na přesah do umělecké tvorby |
zlepšuje své dovednosti v abstraktním koncipování s ohledem na přesah do umělecké tvorby |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Esej |
Esej |
Doporučená literatura
|
|