|
Vyučující
|
-
Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Platón I. V první přednášce se budeme věnovat zakladateli idealistické filosofie - Platónovi. Teorie ideí je ontologická nauka, která však pro platóna má vliv na politickou, estetickou i etickou filosofii. 2. Platón II. Teorie idejí se přetavuje do konkrétních politických idejí, které posléze budou mít výrazný vliv v dějinách státoprávních uspořádání. 3. Aristotelés I. Platónův nejvýznamnější žák se ostře vymezuje. Odmítá takřka všechny metafyzické nauky svého učitele, v mnoha případech se vydává úplně opačným směrem. V Aristotelově vztahu k Platónovi sledujeme jednu se základních tenzí filosofického myšlení v momentě zrodu. 4. Aristotelés II. Aristotelská etika jako základ common-sense přístupu k lidskému bytí. 5. Descartes I. Novověké myšlení se vyznačuje především hlubokou změnou paradigmatu. Descartes vs svém matematizovaném pojetí odvrací pozornost od obsahu poznání směrem k metodě, která může garantovat hodnověrnost jeho obsahů. Tento obrat směrem k subjektu bude významný z hlediska pozdějšího myšlení. 6. Descartes II. Analýza četby z Meditací o první filosofii. 7. Hegel - Marx. Vrchol idealistické filosofie ztělesňuje ve svém díle Hegel. Jeho dialektika nachází speciální uplatnění v myšlenkách mladého Marxe, který bude jedním z nejvlivnějších a nejcitovanějších politických filosofů 20. století. 8. Husserl. Fenomenologie jako nový počátek. Karteziánské meditace. 9. Henri Bergson a jeho koncepce vnímání času. 10. Wittgenstein I. Obrat ke zkoumání jazyka jakožto jediné brány ke světu. Logicko filosofický traktát a logicko pozitivistická filosofická koncepce. 11. Wittgenstein II. Filosofická zkoumání jako dekonstrukce pozitivistické koncepce. Pojem jazykové hry. 12. Myšlení postmoderny. Rezignace na hledání výlučné perspektivy. 13. Filosofie a umělecká tvorba. Konceptualismus jako nástroj formování skutečnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozumí základnímu vhledu do filosofického diskurzu a jeho potenciálních přesahů do oblasti tvorby |
| rozumí základnímu vhledu do filosofického diskurzu a jeho potenciálních přesahů do oblasti tvorby |
| rozumí základům platónské metafyziky |
| rozumí základům platónské metafyziky |
| rozumí základům aristotelské metafyziky |
| rozumí základům aristotelské metafyziky |
| rozumí základům novověkého revoluce u Descartesa |
| rozumí základům novověkého revoluce u Descartesa |
| rozumí základům fenomenologie |
| rozumí základům fenomenologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dovede se orientovat ve filosofickém diskursu |
| dovede se orientovat ve filosofickém diskursu |
| dokáže kriticky vyhodnocovat ideové základy své umělecké tvorby |
| dokáže kriticky vyhodnocovat ideové základy své umělecké tvorby |
| zlepšuje své dovednosti v abstraktním koncipování s ohledem na přesah do umělecké tvorby |
| zlepšuje své dovednosti v abstraktním koncipování s ohledem na přesah do umělecké tvorby |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Esej |
| Esej |
|
Doporučená literatura
|
-
Aristotelés. Kategorie. Praha. 2018.
-
Descartes, René. Meditace o první filosofii. Praha. 2010.
-
Platón. Obrana Sókratova. Praha. 2005.
-
Platón. Ústava. Praha. 2017.
-
Wittgenstein, Ludwig. Filosofická zkoumání. Praha. 1993.
|