Předmět: Filosofie

» Seznam fakult » FMK » KKTS
Název předmětu Filosofie
Kód předmětu KKTS/MD9FI
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudláč Jakub, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Platón I. V první přednášce se budeme věnovat zakladateli idealistické filosofie - Platónovi. Teorie ideí je ontologická nauka, která však pro platóna má vliv na politickou, estetickou i etickou filosofii. 2. Platón II. Teorie idejí se přetavuje do konkrétních politických idejí, které posléze budou mít výrazný vliv v dějinách státoprávních uspořádání. 3. Aristotelés I. Platónův nejvýznamnější žák se ostře vymezuje. Odmítá takřka všechny metafyzické nauky svého učitele, v mnoha případech se vydává úplně opačným směrem. V Aristotelově vztahu k Platónovi sledujeme jednu se základních tenzí filosofického myšlení v momentě zrodu. 4. Aristotelés II. Aristotelská etika jako základ common-sense přístupu k lidskému bytí. 5. Descartes I. Novověké myšlení se vyznačuje především hlubokou změnou paradigmatu. Descartes vs svém matematizovaném pojetí odvrací pozornost od obsahu poznání směrem k metodě, která může garantovat hodnověrnost jeho obsahů. Tento obrat směrem k subjektu bude významný z hlediska pozdějšího myšlení. 6. Descartes II. Analýza četby z Meditací o první filosofii. 7. Hegel - Marx. Vrchol idealistické filosofie ztělesňuje ve svém díle Hegel. Jeho dialektika nachází speciální uplatnění v myšlenkách mladého Marxe, který bude jedním z nejvlivnějších a nejcitovanějších politických filosofů 20. století. 8. Husserl. Fenomenologie jako nový počátek. Karteziánské meditace. 9. Henri Bergson a jeho koncepce vnímání času. 10. Wittgenstein I. Obrat ke zkoumání jazyka jakožto jediné brány ke světu. Logicko filosofický traktát a logicko pozitivistická filosofická koncepce. 11. Wittgenstein II. Filosofická zkoumání jako dekonstrukce pozitivistické koncepce. Pojem jazykové hry. 12. Myšlení postmoderny. Rezignace na hledání výlučné perspektivy. 13. Filosofie a umělecká tvorba. Konceptualismus jako nástroj formování skutečnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student získá základní vhled do filosofického diskurzu a jeho potenciálních přesahů do oblasti tvorby.
Student získá základní vhled do filosofického diskurzu a jeho potenciálních přesahů do oblasti tvorby.
rozumí základům platónské metafyziky
rozumí základům platónské metafyziky
rozumí základům aristotelské metafyziky
rozumí základům aristotelské metafyziky
rozumí základům novověkého revoluce u Descartesa
rozumí základům novověkého revoluce u Descartesa
rozumí základům fenomenologie
rozumí základům fenomenologie
Odborné dovednosti
dovede se orientovat ve filosofickém diskursu
dovede se orientovat ve filosofickém diskursu
dokáže kriticky vyhodnocovat ideové základy své umělecké tvorby
dokáže kriticky vyhodnocovat ideové základy své umělecké tvorby
zlepšuje své dovednosti v abstraktním koncipování s ohledem na přesah do umělecké tvorby
zlepšuje své dovednosti v abstraktním koncipování s ohledem na přesah do umělecké tvorby
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Esej
Esej
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr