Vyučující
|
-
Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základním cílem předmětu je poskytnout posluchači interpretaci vývoje dějin umění od 90 let 20. století až po současnost. Výuka klade důraz na možnost vnímat osobní tvůrčí výkon, který na základě semináře rozvíjí schopnost interpretovat vlastní práci. Absolvent předmětu by měl být schopný poukázat na klíčové momenty procesu a nakonec jej vřazovat do širších sociokulturních souvislostí. Předmět by měl utvářet paralelní linii se současným euroamerickým uměním, které se opírá o neokonceptuální přístupy a postmodernismus. Posluchači se budou věnovat dějinám umění, jako prostředku k formulování vlastního vyjádření a postoje k chápání a prověřování kulturně historických, společenských kontextů. Zároveň budou sledovat vývoj umění na některých institucionálně etablovaných vysokých školách. Rozsah individuálních prací bude dán povahou jednotlivých žánrů, od 1 NS do 10 NS. Texty budou pedagogem hodnoceny jak z hlediska pravopisné, tak stylistického, včetně formální úpravy, citací, poznámek pod čarou apod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student by se měl obecně orientovat v dějinách umění 19. a 20. století. |
Student by se měl obecně orientovat v dějinách umění 19. a 20. století. |
Výsledky učení |
---|
Znalost interpretace vývoje dějin umění od 90. let 20. století až po současnost |
Znalost interpretace vývoje dějin umění od 90. let 20. století až po současnost |
Znalost aktuálních vizuálních trendů ve světě |
Znalost aktuálních vizuálních trendů ve světě |
Definovat současné euroamerické uměním, které se opírá o neokonceptuální přístupy a postmodernismus |
Definovat současné euroamerické uměním, které se opírá o neokonceptuální přístupy a postmodernismus |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Definovat a kontextualizovat vybraná umělecká díla |
Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu |
Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu |
Odborné dovednosti |
---|
Schopnost poukázat na klíčové momenty procesu tvorby, a nakonec jej vřazovat do širších sociokulturních souvislostí. |
Schopnost poukázat na klíčové momenty procesu tvorby, a nakonec jej vřazovat do širších sociokulturních souvislostí. |
Schopnost napsat odborný kritický text |
Schopnost napsat odborný kritický text |
Schopnost interpretovat odborný text |
Schopnost interpretovat odborný text |
Dovednost orientovat se v současném vizuálním uměním. |
Dovednost orientovat se v současném vizuálním uměním. |
Jmenovat nejvýznamnější představitele současné vizuální scény. |
Jmenovat nejvýznamnější představitele současné vizuální scény. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Exkurze |
Exkurze |
Odborné dovednosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
Doporučená literatura
|
-
Eleanor Hartney. Art & Today. Součas. světové umění. 2008. ISBN 9780714845142.
-
Lucie-Smith, E. Artoday: Art Today. Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Michal Koleček. Framing of Art. Ústí nad Labem, 2007. ISBN 80-7044-0730-3.
-
Michal Koleček. Grey Zones / Šedé zóny. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-830-X.
|