|
Vyučující
|
-
Zelinský Miroslav, doc. PhDr. CSc.
-
Maňasová Hradská Helena, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je další rozvoj všech kompetencí a dovedností souvisejících s tvorbou pracovních, odborných, esejistických a publicistických textů. Studující budou schopni vytvořit vlastní texty dle zadání vyučujícího, s důrazem především na kritické čtení, při psaní pak na schopnost přizpůsobit text žádanému žánru. Předmět vede studující k rozvoji všech kompetencí a dovedností souvisejících s tvorbou pracovních, odborných, esejistických a publicistických textů, které reflektují vlastní i cizí odbornou výtvarnou činnost. Součástí výuky je seznámeníse sekundární česky i anglicky psanou literaturou. Studenti si osvojí základní stylistické charakteristiky odborného psaní, seznámí se s žánry odborného a publicistického stylu a sami budou takové texty vytvářet. Budou se tak připravovat na tvorbu textů pro vlastní bakalářskou, a později diplomovou práci. Předmět je určen studentům, kteří z povahy svého oboru jsou povinni a nuceni referovat o svém díle, interpretovat je a seznamovat s ním odbornou i širší veřejnost.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Rozumí základnímu dělení textů |
| Rozumí základnímu dělení textů |
| Je schopen v textu identifikovat jednotlivé funkční styly |
| Je schopen v textu identifikovat jednotlivé funkční styly |
| Je schopen popsat rozdíly mezi psaný textem a mluvenou řečí |
| Je schopen popsat rozdíly mezi psaný textem a mluvenou řečí |
| Definuje strukturu odborného textu |
| Definuje strukturu odborného textu |
| Porozumění textu dokazuje jeho interpretací |
| Porozumění textu dokazuje jeho interpretací |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Umí budovat text podle pravidel daného mateřského jazyka |
| Umí budovat text podle pravidel daného mateřského jazyka |
| Je schopen tvorby základních žánrů odborného textu |
| Je schopen tvorby základních žánrů odborného textu |
| Pracuje s databázemi pro vyhledávání zdrojů |
| Pracuje s databázemi pro vyhledávání zdrojů |
| Používá tři základní typy citačních norem |
| Používá tři základní typy citačních norem |
| Je schopen napsat závěrečnou práci dle požadavků školy |
| Je schopen napsat závěrečnou práci dle požadavků školy |
|
Doporučená literatura
|
-
ČMEJRKOVÁ, Světla, Jindra SVĚTLÁ a František DANEŠ. Jak napsat odborný text. Praha, 1999.
-
Fišer, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
-
HRDLIČKA, František. Průvodce po literárním řemesle: (základy tvůrčího psaní). Akropolis, 2008.
-
KASARDA, Martin. Praktická príručka písania. Bratislava, 2012.
-
STUDENÝ, Jiří. Dramata jazyka: teorie literatury a praxe tvůrčího psaní.. Červený Kostelec, 2010.
-
SVENUNGSSON, Jan. Umelec apísanie.. Bratislava, 2014.
|