Vyučující
|
-
Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Na příkladech z oblasti vizuální kultury 1. a 2. poloviny 20. století předmět představuje klíčová témata modernismu, jeho extrémních poloh v umění (avantgarda) a vizuální komunikaci (propaganda) a témat (industrializace, moderní město, sociální vědomí, tělo a pohled, subjekt, národ, institucionalizace umění, spotřeba).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní orientace v dějinách kultury. |
Základní orientace v dějinách kultury. |
Výsledky učení |
---|
Definovat vizuální kulturu 20. století v kontextu politických, sociálních či kulturních souvislostí |
Definovat vizuální kulturu 20. století v kontextu politických, sociálních či kulturních souvislostí |
Definovat směry a trendy 20. století |
Definovat směry a trendy 20. století |
Definovat vybraná umělecká díla v kontextu jejich vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Definovat vybraná umělecká díla v kontextu jejich vizuálně komunikační a rituální úlohy |
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
Definovat vlivy mimoevropských kultur na evropské umění |
Definovat vlivy mimoevropských kultur na evropské umění |
Odborné dovednosti |
---|
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Exkurze |
Exkurze |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza uměleckého díla |
Analýza uměleckého díla |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Exkurze |
Exkurze |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Barthes, Roland. Mytologie. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 808656973X.
-
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
-
BOIS, Yve-Alain a BUCHLOH, Benjamin a FOSTER, Hal a KRAUSSOVÁ, Rosalind. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Slovart, 2015. ISBN 9788073919757.
-
Mirzoeff, Nicholas. An introduction to visual culture. London : Routledge, 1999. ISBN 415158761.
-
Mirzoeff, Nicholas (ed.) . The Visual Culture Reader (2nd ed. ed.). . London: Routledge, 2002. ISBN 0-415-25222-9.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
-
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-200-2273-8.
|