|
Vyučující
|
-
Stanická Silvie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Na příkladech z oblasti vizuální kultury 1. a 2. poloviny 20. století předmět představuje klíčová témata modernismu, jeho extrémních poloh v umění (avantgarda) a vizuální komunikaci (propaganda) a témat (industrializace, moderní město, sociální vědomí, tělo a pohled, subjekt, národ, institucionalizace umění, spotřeba).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 19 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat vizuální kulturu 20. století v kontextu politických, sociálních či kulturních souvislostí |
| Definovat vizuální kulturu 20. století v kontextu politických, sociálních či kulturních souvislostí |
| Definovat směry a trendy 20. století |
| Definovat směry a trendy 20. století |
| Definovat vybraná umělecká díla v kontextu jejich vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Definovat vybraná umělecká díla v kontextu jejich vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
| Jmenovat nejvýznamnější výtvarné přehlídky, nejvýznamnější domácí a zahraniční galerie |
| Definovat vlivy mimoevropských kultur na evropské umění |
| Definovat vlivy mimoevropských kultur na evropské umění |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
| Schopnost zasadit díla vizuální kultury do daného historického rámce 20. století v Čechách a ve světě |
| Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
| Schopnost interpretace vizuální kultury v daném období |
| Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
| Jmenovat nejvýznamnější umělecká díla a jejich autory |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
| Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
| Schopnost pracovat s estetickou kategorií užitého umění a rozdíly mezi designem a řemeslem. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Barthes, Roland. Mytologie. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 808656973X.
-
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
-
BOIS, Yve-Alain a BUCHLOH, Benjamin a FOSTER, Hal a KRAUSSOVÁ, Rosalind. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Slovart, 2015. ISBN 9788073919757.
-
Mirzoeff, Nicholas. An introduction to visual culture. London : Routledge, 1999. ISBN 415158761.
-
Mirzoeff, Nicholas (ed.) . The Visual Culture Reader (2nd ed. ed.). . London: Routledge, 2002. ISBN 0-415-25222-9.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
-
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-200-2273-8.
|