|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Studenti budou seznámeni s přehledem vizuální kultury od raného středověku do konce 19. století. Dochované kulturní památky jim budou představeny v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy. Studentům bude také přestavena historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury, taktéž důležité osobnosti této disciplíny.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Předpoklady nejsou stanoveny |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století |
| Definovat vizuální kulturu od raného středověku do konce 19. století |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Definovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období |
| Znalost historiografie a různé způsoby studia a interpretace vizuální kultury v daném období |
| Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci |
| Definování základních archetypů ve vizuální komunikaci |
| Define visual culture from the early Middle Ages to the late 19th century |
| Define visual culture from the early Middle Ages to the late 19th century |
| Name the most important surviving cultural monuments |
| Name the most important surviving cultural monuments |
| Define cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
| Define cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
| Know the historiography and different ways of studying and interpreting visual culture in the period |
| Know the historiography and different ways of studying and interpreting visual culture in the period |
| Define basic archetypes in visual communication |
| Define basic archetypes in visual communication |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století) |
| Schopnost zasadit díla vizuální kultury do delšího historického rámce (od raného středověku do konce 19. století) |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Jmenovat nejvýznamnější dochované kulturní památky |
| Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Jmenovat kulturní památky v kontextu jejich dobové vizuálně komunikační a rituální úlohy |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
| Dovednost interpretovat umělecké dílo ve vztahu k danému období |
| Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci |
| Rozmístění archetypálních prvků a plánů ve vizuální komunikaci |
| Ability to place works of visual culture in a longer historical framework (from the early Middle Ages to the end of the 19th century) |
| Ability to place works of visual culture in a longer historical framework (from the early Middle Ages to the end of the 19th century) |
| Name the most important surviving cultural monuments |
| Name the most important surviving cultural monuments |
| Name cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
| Name cultural monuments in the context of their contemporary visual communication and ritual role |
| Be able to interpret a work of art in relation to the period |
| Be able to interpret a work of art in relation to the period |
| Locate archetypal elements and plans in visual communication |
| Locate archetypal elements and plans in visual communication |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
BERGER, John, Sven BLOMBERG, Christyan FOX, Michael DIBB a Richard HOLLIS. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784.
-
EISENMAN; Stephen F. Nineteenth Century Art: a critical history. London: Thames et Hudson, 2020. ISBN 9780500841723.
-
KESNER, Ladislav ed. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H&H, 2005. ISBN 8073190540.
-
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha : Academia, 2012. ISBN 9788020019844.
-
STURKEN, Marita, CARTWRIGHT, Lisa. Practices of looking: an introduction to visual culture, Oxford. Oxford University Press, 2002.
-
SVATOŇOVÁ, Kateřina. Odpoutané obrazy: archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-200-2273-8.
|