|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Představeny budou hlavní architektonické styly a slohy v období 15.-18. století v Evropě. Důraz bude kladen zejména na architektonické proměny v českých zemích. Studenti se seznámí s jednotlivými nově formovanými osobnostmi architektů. Důraz bude kladen na pochopení vztahu mezi vývojem architektury a společenskými změnami.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Obecná znalost dějin umění a základní orientace v historii. |
| Obecná znalost dějin umění a základní orientace v historii. |
| Výsledky učení |
|---|
| Definovat architektonický prostor a jeho působení na člověka |
| Definovat architektonický prostor a jeho působení na člověka |
| Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu |
| Vyjmenovat základní odbornou terminologii vztahující se k probíranému tématu |
| Vysvětlit hlavní architektonické styly a slohy v období 15.-18. století v Evropě |
| Vysvětlit hlavní architektonické styly a slohy v období 15.-18. století v Evropě |
| Vysvětlit architektonické proměny v českých zemích v průběhu renesance, manýrismu a baroka |
| Vysvětlit architektonické proměny v českých zemích v průběhu renesance, manýrismu a baroka |
| Vyjmenovat významné architekty uvedených období (renesance, manýrismus, baroko) |
| Vyjmenovat významné architekty uvedených období (renesance, manýrismus, baroko) |
| Define architectural space and its effect on people |
| Define architectural space and its effect on people |
| List the basic professional terminology related to the topic under discussion |
| List the basic professional terminology related to the topic under discussion |
| Explain the main architectural styles and styles in the 15th-18th centuries in Europe |
| Explain the main architectural styles and styles in the 15th-18th centuries in Europe |
| Explain the architectural changes in the Czech lands during the Renaissance, Mannerism and Baroque periods |
| Explain the architectural changes in the Czech lands during the Renaissance, Mannerism and Baroque periods |
| Name the major architects of the periods mentioned (Renaissance, Mannerism, Baroque) |
| Name the major architects of the periods mentioned (Renaissance, Mannerism, Baroque) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikace a přemýšlení o vztazích prostorových prvků |
| Aplikace a přemýšlení o vztazích prostorových prvků |
| Schopnost definovat architektonický prostor v období renesance, manýrismu a baroka |
| Schopnost definovat architektonický prostor v období renesance, manýrismu a baroka |
| Porozumění architektury v kontextu dějin raného novověku |
| Porozumění architektury v kontextu dějin raného novověku |
| Schopnost definovat architektonickou a urbanistickou kompozici v daném období |
| Schopnost definovat architektonickou a urbanistickou kompozici v daném období |
| Schopnost aplikovat teoretických poznatků do praxe |
| Schopnost aplikovat teoretických poznatků do praxe |
| Applying and thinking about spatial element relationships |
| Applying and thinking about spatial element relationships |
| Ability to define architectural space in the Renaissance, Mannerist and Baroque periods |
| Ability to define architectural space in the Renaissance, Mannerist and Baroque periods |
| Understanding of architecture in the context of early modern history |
| Understanding of architecture in the context of early modern history |
| Ability to define architectural and urban composition in a given period |
| Ability to define architectural and urban composition in a given period |
| Ability to apply theoretical knowledge to practice |
| Ability to apply theoretical knowledge to practice |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza uměleckého díla |
| Analýza uměleckého díla |
| Exkurze |
| Exkurze |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
| Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část) |
|
Doporučená literatura
|
-
BACHTÍK, Jakub, BIEGEL, Richard, MACEK, Petr. Barokní architektura v Čechách. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 9788024627366.
-
BLAŽÍČEK, Oldřich J. a Jiří KROPÁČEK. Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Praha: Aurora, 2013. ISBN 9788072991044.
-
KROUPA, Jiří. Architektura (Úvod do dějin umění I). Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, 2003.
-
Syrový, Bohuslav. Architektura- svědectví dob. Praha : SNTL, 1987.
-
ŠKABRADA, Jiří. Konstrukce historických staveb. Praha, 2007. ISBN 97880720354489.
|